حس خوب زندگی

حس خوب هدیه میدهم

حس خوب زندگی

حس خوب هدیه میدهم

همه چیز درباره توریسم درمانی

توریسم درمانی چیست؟

توریسم درمانی به نام های تورسیم سلامت و گردشگری سلامت هم شناخته میشود. بر اساس تغریف سازمان جهانی سلامت توریسم درمانی یعنی استفاده از خدماتی که باعث بهبود روحیه و سلامت فرد در سفری که بیش از 24 ساعت طول بکشد ، است مثلا استفاده از آب های معدنی و چشمه های آب گرم ، لجن درمانی ، مداخلات و درمان های پزشکی یا محیط و آب و هوای سالم و برخورداری از تغذیه ارگانیک.  

 

توریسم درمانی یکی از جدیدترین شاخه های جذب توریسم و گسترش صنعت گردشگری در دنیاست.

ویژگی اصلی گردشگری سلامت ، بهره برداری از امکانات و خدمات در حد کشورهای جهان اول و پرداخت هزینه در حد کشورهای جهان سوم است.

 

افرادی که به دنبال انجام درمان و جراحی های مختلف با هزیه بسیار پایین تر از کشور خود هستند ، برای درمان بیماری هایی از جمله سرطان ، بیماری های مغز و اعصاب ، پیوند اعضا و جراحی های زیبایی به کشورهایی که پذیرش توریسم درمانی دارند ، مراجعه میکنند. این افراد ضمن استفاده از خدمات گردشگری و بازدید از مکان های دیدنی کشور مورد نظر از خدمات درمانی آن کشور هم استفاده میکنند. 

 

کشورهایی از جمله کوبا، برونئی ، مجارستان ، هنگ کنگ ، هندوستان ، لیتوانی ، مالزی ، اردن ، فیلیپین، تایلند ، سنگاپور و امارات متحده پذیرای گردشگران سلامت و ارائه دهندگان خدمات توریسم درمانی هستند.

 

در زمینه عمل های زیبایی کشورهای ایران ، آرژانتین ، بولیوی ، برزیل ، کاستاریکا ، مکزیک و ترکیه مورد توجه هستند. 

دو کشور اروپایی بلژیک و لهستان هم به کار توریسم درمانی پیوسته اند. 

تاریخچه توریسم درمانی یا گردشگری سلامت

در یونان و روم باستان، افراد زیادی برای درمان و آرامش به رودخانه ها و چشمه های آب معدنی سفر میکردند. از قدیم، آب تنی در چشمه های آب گرم بهترین مکان برای تجدید قوای روحی و جسمی و استراحت و آرامش محسوب میشده اند. 

 

توسعه اقامتگاه های کنار دریا در انگلیس و توسعه شهرهای اروپایی در اطراف چشمه های آب معدنی بر اساس همین باور صورت گرفته است. شهرهای بادن ، موریتس ، لاسانه و اینترلاکن در سوییس ، ویسبادن و بادن در آلمان، وین در اتریش، بوداپست مجارستان در مجاورت آب های معدنی توسعه پیدا کرده اند و مردم برای معالجه بیماری هایی از جمله رماتیسم ، عفونت پوستی و سوهاضمه به  این چشمه های آب معدنی مراجعه میکنند. 

در اواخر قرن 18 ، کلینیک های آب درمانی و چشمه های آب معدنی مورد توجه قرار گرفتند و فضای اطراف آن ها برای جذب توریسم و داشتن چشم اندازهای طبیعی زیبا به امکانات و تجهیزات مناسب ، مجهز شد.  در این کلینیک ها تیم های مشاوره پزیکی مدت زمان و نحوه استفاده از هر کدام از چشمه های آب معدنی را برای بیماران مشخص میکنند.

 

مراجعین کلینیک های آب درمانی معمولا دارای مشکلاتی از جمله روماتیسم، ورم مفاصل ، ناراحتی های پوستی ، فرسودگی شدید و خستگی جسمی ، نقرس و التهاب ستون فقرات هستند.

 

قدیمی ترین چشمه های آب گرم آمریکا در ساراتوگاست که حدود 200 سال پیش اماکن اقامتی در اطراف آن ساخته شده است. چشمه های آب معدنی نزدیک به ایالت فیلادلفیا و ویرجینیا هم برای افزایش مطلوبیت سفر تسهیلاتی از جمله کتابخانه ، تماشاخانه ، زمین های بازی مفرح و تالار موسیقی در مجاورت چشمه ها توسعه داده اند تا مردم ضمن استفاده از مزایای آب درمانی برای تفریح و سرگرمی هم به این نقاط ، سفر کنند. 

هدف و خدمات توریسم درمانی 

سهولت در جابجایی بین کشورهای مختلف و ارائه خدمات ارزان تر مهم ترین دلایلی است که گردشگران سلامت برای انجام خدمات بهداشتی و جراحی های مختلف به سایر کشورها که دارای هزینه های کمتر و در عین حال خدمات پزشکی و بهداشتی استاندارد در کلاس جهانی مراجعه میکنند. 

 

به عنون مثال : 

هزینه درمان دندان در آمریکا 5500 دلار است ولی در فیلیپین 200 دلار.

هزینه پیوند زانو و 6 روز فیزیوتراپی بعد از پیوند در تایلند یک پنجم آمریکا است.

هزینه عمل لیزیک چشم در آمریکا 3700 دلار ولی در بسیاری از کشورهای دیگر که پذیرای توریسم درمانی هستند حدود 730 دلار است.

هزینه جراحی زیبایی صورت در آمریکا 20 هزار دلار است ولی در کشورهای آفریقای جنوبی ، بولیوی و فیلیپین حدود 2500 دلار بر آورد میشود.

توریسم درمانی در ایران

به دلیل عدم تبلیغات مناسب ، توریسم درمانی و گردشگری سلامت در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان هنوز بازار جهانی پیدا نکرده است و در گام های نخست قرار دارد و اغلب مراجعه کنندگان برای گردشگری سلامت در ایران را کشورهای عربی همسایه تشکیل میدهند.

 

مهم ترین رقیبان ایران در زمینه توریسم درمانی ، هند ، سنگاپور ، اردن و دبی هستند که برای جذب بیماران کشورهای آسیایی برنامه ریزی میکنند. 

دبی از چند سال پیش شهرهای سلامت را راه اندازی کرده است و با دانشگاه های معتبر دنیا برای توسعه این مراکز ، قرارداد دارند. 

 

با وجودی که مراکز آب درمانی و بیمارستان ها موظف نیستند آماری در مورد گردشگران سلامت ارائه دهند ولی به گفته مسئولان سالانه 20 هزار گردشگر سلامت از حاشیه خلیج فارس و عراق برای انجام خدمات درمانی وارد ایران میشوند. 

 

خدمات توریسم درمانی در ایران در تمامی حوزه های پزشکی و سلامت موجود در بیمارستان های درجه یک و کلینیک های تخصصی زیبایی و بدون محدودیت قابل اجراست ولی اغلب مراجعان برای توریسم درمانی در ایران به دنبال درمان های ناباروری ، جراحی پلاستیک و زیبایی ، کاشت دندان و جراحی لثه هستند. 

 

شهرهای مجاز برای توریسم درمانی در ایران : بیمارستان های درجه یک شهرهای تهران ، گرگان، گنبد و مشهد مجوز لازم برای درمان اتباع خارجی که به قصد درمان وارد ایران شده اند، را دارند. 

 

از مهم ترین جاذبه های توریسم درمانی در ایران میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد. 

  

آب درمانی در ایران : یکی از امتیازات و جاذبه های ایران در حوزه گردشگری سلامت ، آب درمانی است. در ایران بیش از 1000 چشمه آب معدنی شناسایی شده است.

 

قیمت ارزان خدمات پزشکی در ایران : با توجه به برابری نرخ دلار در ایران ، خدمات پزشکی تراز اول با استانداردهای جهانی ، برای گردشگران سلامت بسیار ارزان تر از سایر کشورهای منطقه است. هزینه درمان در ایران نصف ترکیه و 35 درصد کشورهای اروپای غربی است.


جمله های تکان دهنده درباره سفر از زبان گردشگران

نوشته های سفر

هم جملات و هم تصاویر از المان های قدرتمندی هستند که می توانند تاثیر زیادی روی انسان بگذارند. در این نوشتارما ۲۱ تا از بهترین نوشته های سفر را برای شما آماده کرده ایم. نوشته هایی که می توانند الهام بخش باشند و شما را وا می دارند تا کوله بار سفر را ببندید و کشفیاتتان را شروع کنید! از خواندن جملاتی زیبا از سفر از زبان دیگران لذت ببرید!

  • به نظر من شادی آورترین لحظه ی زندگی هر کسی در زندگی وقتی است که قدم به سرزمینی ناشناخته می گذارد.
  • در مقابل چیزی که روحتان را به پرواز در می آورد ترسی نداشته باشید، سفر یکی از آن هاست.
  • سفر باعث می شود تا به عظمت این دنیا پی ببرید چون می بینید که در چه جای کوچکی زندگی می کنید.
  • جملات انگیزشی سفر

    دومین نوشته ای که خواندید از نوشته های سفر خانم جنیفر لی است و یکی از بهترین مواردی که در مورد این نوشته وجود دارد این است که می توان آن را به همه ی موارد بسط داد و فقط محدود به گردشگری نمی شود. این نوشته به شما یاد می دهد تا در مقابل چیزهای مثبتی که دوستشان دارید و به آن ها علاقه دارید بی دفاع باشید و با آغوش باز آن ها را بپذیرید. البته در اینجا منظور سفر است اما در ابعاد دیگر می تواند منظور یک شغل خوب، یک معامله ی تجاری و یا حتی تغییر سبک زندگی باشد. در هر صورت به هر چیزی که عشق می ورزید، بی محابا آن را بپذیرید.

    • سفرکردن و سفر کردن در ابتدا زبانتان را از دیدن این همه شگفتی بند می آورد اما بعد شما را به یک داستان سرای حرفه ای تبدیل می کند.
    • بهتر است یک چیزی را یکبار ببینید تا اینکه هزاران بار در مورد آن بشنوید.
    • ماجراجویی ممکن است به شما آسیب بزند اما یکنواختی قطعا شما را می کشد.
    • متن زیبا در مورد مسافرت

      فقط وقتی که سفر را آغاز می کنید می توانید معنای جمله ی «بهتر است یک چیزی را یکبار ببینید تا اینکه هزاران بار در مورد آن بشنوید» را متوجه شوید. ممکن است از زبان توریست ها  یا جهانگردان در مورد تجربه های سفرشان شنیده باشید و یا نوشته های سفر آن ها را خوانده باشید، اما بعضی از تجربه ها به اندازه ای شگفت انگیز هستند که هیچ زبانی و هیچ کلماتی نمی تواند آن ها را آن طور که شایسته است توصیف کند.

      • همه ی چیزی که باید بدانید این است که شما می توانید.
      • سفر یعنی زنده بودن.
      • شاید فکر کنید که راه درازی در پیش دارید و مکان های زیای در این دنیا برای دیدن وجود ندارد اما به این فکر کنید که سفرتان را هر چه زودتر شروع کنید.
      تاثیر گذارترین نوشته های سفر

      شعر کوتاه درباره سفر

      وقتی که سفر می کنید می فهمید که سفر تا چه اندازه ی بزرگی توانسته زندگی تان را تغییر دهد. می بینید که سفر دیگر جز جدایی ناپذیری از وجودتان می شود و چه درها که به رویتان باز نمی کند و چه فرصت ها که پیش رویتان نمی گذارد! در ادامه شعرهای ترجمه شده کوتاهی برای شما آورده ایم:

      • زیباترین چیزی که در دنیا وجود دارد، خود دنیاست.
      • کار کنید، سفر کنید، پول هایتان را جمع کنید و دوباره تکرار!
      • زمان کم و دنیا گسترده است.
      نوشته های سفر | سفر

      اگر بخواهید سفرتان دور دنیا را شروع کنید ممکن است کارتان نسبت به شخصی که برای مثال در اروپا زندگی می کند کمی سخت تر باشد و دلیل آن هم اختلاف واحد پولی است. اما می توانید کمی بیشتر کار کنید و کمتر خرج کنید و به عبارت دیگر خرج و مخارج اضافی را کنار بگذارید و کمی پول هایتان را ذخیره کنید تا بتوانید سفرتان را شروع کنید. در هر صورت هیچ چیز خوبی راحت به دست نمی آید!

      • مردم تصمیم نمی گیرند که خارق العاده باشند. بلکه آن ها تصمیم می گیرند تا به چیزهای خارق العاده برسند.
      • شغلتان را رها کنید، یک بلیط یک طرفه به آن سر دنیا بخرید.
      • زندگی سفر است، نه مقصد.
      دل نوشته های سفر

      تا حالا ممکن است داستان افرادی که شغلشان را رها می کنند تا سفر کنند چیزهای زیادی شنیده باشید و شناید از نظرتان عجیب و حتی بیشتر شبیه به شوخی باشد اما واقعا هستند افرادی که شغلشا را رها می کنند و از دلبستگی های اینچنینی دل می کنند سفر کنند.

      • در سفر هیچ مقصدی وجود ندارد، این چرخه همیشه ادامه دارد و این راه است که اهمیت دارد.
      • اگر از امتحان کردن غذاهای جدید، فرهگ ها و رسم و روسم جدید، مردم جدید و عقاید و باورهای جدید بدتان می آید، بهتر است در خانه بمانید!
      • دنیا دقیقا مثل یک کتاب است که افرادی که سفر نکند مانند این است که یک صفحه ی آن را خوانده باشند.
      سفر و نوشته های سفر

      جمله ی « اگر از امتحان کردن غذاهای جدید، فرهنگ ها و رسم و رسوم جدید، مردم جدید و عقاید و باورهای جدید بدتان می آید، بهتر است در خانه بمانید!» از نوشته های سفر اثر شخصی به نام جیمز میشنر است و حتی بدون فکر می توان متوجه صحت آن شد. وقتی که سفر کمی کنید می بینید انگار سفر وجود دارد تا افق فکری و دیدتان را گسترده تر کند و به شما بفهماند که در دنیای اطرافتان چه خبر است. از جعبه ای که برای خودتان ساخته اید بیرون بیایید و آغوشتان را به روی همه ی این تجربه های خوب و جدید باز کنید.

      • به چیزهایی که دیگران می کویند گوش نکنید، خودتان بروید و ببینید.
      • زندگی فقط یک ماجراجویی شجاعانه است نه بیشتر.
      • سعی نکنید تا مانند خیلی های دیگر در این دنیا، راه های رفته را امتحان کنید. به جای آن قدم در جایی بگذارید که هیچ راهی وجود ندارد و از خودتان یک راه برجای بگذارید.
      بهترین دل نوشته های سفر

      زندگی یعنی تجربه کردن و تجربه کردن، هم تجربه های خوب و هم تجربه های بد و چه دوست داشته باشید و چه نه هر دوی این ها در زندگی تان اتفاق می افتد. اما وقتی بتوانید اتفاق های خوب را در زندگی تان پیش بیاورید چرا این کار را نکنید؟ سفر یکی از آن هاست.

      م

مقاله ای کوتاه در مورد صنعت گردشگری

گردشگری به عنوان یک صنعت

گردشگری به عنوان فعالیت سفر و تور تعریف می شود. در اصل مجموعه ای از فعالیت های متصل به گردشگران هنگام سفر به یک مکان است. و بنابراین ، گردشگری به عنوان یک صنعت به معنای همان موارد است ، اما از دیدگاه اقتصادی و پولی.

جهانگردی یک صنعت بسیار گسترده ، پر جنب و جوش ، پویا و دارای رشد است. جهانگردی به عنوان یک صنعت مجموعه ای از کلیه فعالیتهای تجاری است که در هنگام بازدید از مکانهای مختلف از طریق گردشگری ، تور یا مسافرت ، به نیازهای گردشگران پاسخ می دهد.

گردشگری در حقیقت یک صنعت بسیار گسترده است که از بخش های مختلف یا صنایع فرعی مختلف تولید شده و محصولات و خدمات مختلف و مشابهی را ایجاد می کند که باعث تقاضای گردشگری می شود و در واقع عمل تور و مسافرت را برای گردشگری ممکن می سازد.

 

تعریف صنعت گردشگری

بنابراین ، صنعت گردشگری می تواند به عنوان مجموعه صنایعی تعریف شود که با فراهم کردن زیرساخت ها و محصولات و خدمات، تسهیل می شود و سفر را برای اهداف مختلف و سفر به مکانهای تفریحی و منافع تجاری امکان پذیر می کند.

صنعت گردشگری درمجموع در مورد فراهم کردن وسایل لازم برای کمک به گردشگران در طول سفر خود است.دو روش برای بررسی تعریف صنعت گردشگری وجود دارد: طرف تقاضا و طرف عرضه .

 با تعریف جهانگردی ، این فعالیتی از سمت گردشگران یا افرادی است که برای مقاصدی سفر می کنند و شامل تمام کارهایی است که آنها در طول سفر خود انجام می دهند. به این ترتیب گردشگری به عنوان صنعت  تبدیل می شود به مجموع تمامی محصولات و خدماتی که توسط گردشگران مصرف یا استفاده می شود و به طور مستقیم و غیرمستقیم از فعالیت های گردشگری آنها پشتیبانی می کنند . به این ترتیب ، رزرو سفر ، حمل و نقل ، اقامت در هتل ، غذا ، بازدید از مقصد و غیره ، همه به بخشی از گردشگری تبدیل می شوند.

طرف عرضه فقط به طرف دیگر این موضوع نگاه می کند. بنابراین ، تعریف صنعت گردشگری سمت عرضه ، مجموعه ای از تمام صنایعی است که کلیه محصولات و خدماتی را ارائه می دهد که به طور مستقیم و غیرمستقیم به گردشگران در سفر خود کمک می کند و سفر و فعالیت گردشگری را برای مردم امکان پذیر می کند.

از این صنعت به عنوان صنعت مسافرتی و گردشگری و همچنین به عنوان صنعت مسافرتی نیز یاد می شود. سفر با اینکه تفاوت چندانی ندارد و همیشه به معنای گردشگری نیست ، اما صنعت گردشگری اغلب به عنوان صنعت مسافرتی خوانده می شود. این در شرایطی است که مسافرت معمولاً از نظر اقتصادی ، پولی و اقتصادی به عنوان گردشگری در نظر گرفته می شود.

 

زنجیره ی ارزشِ صنعت گردشگری

صنعت گردشگری از طریق شبکه گسترده ای از صنایع  مرتبط و همچنین سایر صنایع جانبی که  هدفشان ارائه خدمات به گردشگران و مردم درطول سفر برای اهداف مختلف است ، فعالیت می کند.

بر این اساس دو ویژگی مهم گردشگری به وجود می آید. اول اینکه ، جهانگردی دارای زنجیره ای با ارزش است که شامل صنایعی است که در مجموع به گردشگران خدمت می کنند و همچنین این صنعت را می سازند. دوم ، از آنجا که گردشگران مختلف بسته به نوع گردشگری خود نیازهای متفاوتی دارند ، این صنعت با استفاده از نسبت های مختلف هر یک از محصولات و خدمات ، تفاوت های کمی به آنها می دهد.

زنجیره ارزش گسترده گردشگری شامل خدمات مسافرتی و توری مانند موارد زیر است: رزرواسیون وپیش فروش بلیط ؛  صنعت حمل و نقل (سفر و حمل و نقل بین المللی و ملی)؛ محل اقامت؛ صنعت میهمان نوازی؛ غذا و نوشیدنی؛ محصولات گردشگری و مقصد و محصولات و خدمات مرتبط؛ سفر و حمل و نقل محلی.

گردشگری را می توان از دو طریق طبقه بندی کرد ، یکی مسافت یا منطقه و دیگری براساس نوع گردشگری. طبق طبقه بندی اول ، گردشگری می تواند یک جهانگردی بین المللی باشد. این نوع گردشگری سفر از یک کشور به کشور دیگر را تحت پوشش قرار می دهد و گردشگران را توریست های بین المللی می نامند. طبقه بندی دوم گردشگری داخلی است. این به معنای مسافرت از یک شهر یا ایالت دیگری به شهر دیگری داخل کشورخودتان است و گردشگران ، مسافر یا گردشگران داخلی هستند. کمیت و ارزش خدمات صنعت گردشگری که توسط گردشگران بین المللی مصرف می شود به میزان قابل توجهی بالاتر از آنچه مورد استفاده گردشگران داخلی است قرار دارد.

دوم اینکه براساس نوع گردشگری. در اینجا گردشگری از دو نوع تشکیل شده است یعنی گردشگری تفریحی و گردشگری تجاری. هر یک از اینها انواع مختلف دیگری از گردشگری را دارند. گردشگری اوقات فراغت شامل انواع تفریحی ، تفریحی ، ورزشی و انواع دیگری از گردشگری است. گردشگری تجاری به معنای مسافرت برای اهداف تجاری و شامل گردشگری MICE و سایر انواع گردشگری تجاری است.

در این طبقه بندیِ جهانگردی بر اساس انواع  نیز ماهیت ، کوانتوم و ارزش خدمات گردشگری ارائه شده توسط این صنعت تا حد زیادی بسته به نوع گردشگری متفاوت است.

همه اینها به طور گسترده ای تمام چشم انداز بازار یا بازارِ هدفِ صنعت گردشگری را با کل مجموعه مخاطبان هدف ایجاد می کند. و طبقه بندی جهانگردی باعث ایجاد بخش های مختلف بازار و بخش مشتری می شود.

همه اینها  زنجیره ارزش گردشگری گسترده نیز هست. این زنجیره ارزش با توجه به این بخش های بازار گردشگری ، به نسبت های مختلفی عمل و خدمت می کند.

عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا که شاید باور نکنید وجود دارند

طبیعتِ زیبا و عجیب‌وغریب زمین در بسیاری از مناطق جغرافیایی جهان ما را شگفت‌زده می‌کند. پدیده‌هایی در این کره خاکی وجود دارند که باور وجودشان تقریبا ناممکن است. شاید اگر بار اول بشنویم که این عجایب روی زمین وجود دارند استدلال عقلی به ما اجازه ندهد که وجودشان را باور کنیم. در این مطلب از چطور، قرار است به‌سراغ سرزمین‌های عجیب‌وغریبی برویم که برای بسیاری از افراد هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند. خواندن این مقاله قوه تخیلتان را حسابی به تکاپو می‌اندازد؛ اما باید باور کنید هیچ‌کدام از این جاذبه‌ها تخیلی نیستند و همگی روی زمین جا خوش کرده‌اند.

۱. آبشار خون در قطب جنوب

در قسمتی از نواحی شرقی قطب جنوب، آبشاری سرخ‌رنگ جریان دارد که همچون جوی خون به‌روی سفیدی یخچال‌های این منطقه جلوه می‌کند. نخستین بار در سال ۱۹۱۱، زمین‌شناسی به‌نام «گریفت تیلور»، به وجود این آبشار خون پی برد. او معتقد بود این رنگ به‌دلیل وجود جلبک‌ها در آب است، اما این نظریه هرگز تأیید نشد.

آبشار خون در قطب - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

دلیل پیدایش این جریان قرمزرنگ تا سال‌ها با فرضیه‌های متعددی روبه‌رو بود تا اینکه رمزوراز آن را محققان دانشگاه آلاسکا فربنکس کشف کردند. طبق این تحقیقات، مشخص شد این رنگ قرمز به‌دلیل وجود آهن اکسیدشده در آب شور است. در واقع، وقتی آب شورِ حاوی آهن با اکسیژن واکنش می‌دهد، اکسید آهن تولید می‌شود و در نتیجه، سرخی اکسید آهن این آبشار را به آبشار خون تبدیل می‌کند.

۲. اکالیپتوس رنگین‌کمان

اوکالیپتوس رنگین‌کمان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

این گیاه تمام تصورتان از شمایل کلیشه‌ای درختان را بر هم می‌زند. تنه این درختِ بلند متفاوت با سایر درختان است و به‌دلیل رنگارنگ‌بودنش، با نام «اکالیپتوس رنگین‌کمان» شناخته می‌شود. خاک نیم‌کره شمالی زمین میزبان این گونه‌های عجیب‌وغریب گیاهی است و گینه‌نو، اندونزی و جزیره میندانائو در فیلیپین سرزمین‌هایی‌اند که در بخشی از جغرافیای آنها این گونۀ گیاهی رشد می‌کنند. پوست تنه درخت اکالیپتوس رنگین‌کمان رنگ‌هایی منحصربه‌فرد دارد و شما می‌توانید تناژهای آبی، بنفش، نارنجی و خرمایی را روی آن ببینید. این درختان به سبکی خاص از نقاشی شباهت دارند که در آن، نقاش برای ترسیم تنه درخت، به‌جای استفاده از رنگ قهوه‌ای، قلم‌موی خود را به رنگ‌های سبز، خرمایی، آبی، نارنجی و بنفش آغشته کرده است.

اکالیپتوس رنگین‌کمان به‌طور طبیعی در جنگل‌های گرمسیری و پرباران یافت می‌شود. البته در حال حاضر این درخت در مزارع سایر مناطق جهان نیز کشت می‌شود. دلیل رنگارنگ‌بودن تنه اکالیپتوس ریختن سالیانۀ پوست قدیمی و ظاهرشدن پوست جدید روی آن است. پوست درخت به‌مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد که در نهایت شاهد تنه‌ای چندرنگ خواهید بود.

۳. صخره‌های مواج آریزونا

صخره‌های مواج آریزونا - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

یکی دیگر از عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین جاذبه‌های جهان در آمریکا و در آریزونا واقع شده است. در منطقه بیابانی آریزونا، با اقیانوسی بزرگ از صخره‌های منحنی روبه‌رو خواهید شد که موجی تماشایی دارند و شبیه نقاشی‌های دالی ، شما را بین مرز واقعیت و رؤیا معلق نگه می‌دارند. قدمت این سرزمین مواج با دوران ژوراسیک برابری می‌کند و باد و باران و سیل‌های عظیم در طراحی امواج آن تأثیر شگرفی داشته‌اند. این صخره‌های مواج در طول زمان از ماسه سنگ تشکیل شده‌اند و خطوط منحنی و رنگارنگ در سطح آن پدیدار شده است. این منطقه یکی از بهترین گزینه‌ها برای خلق عکس‌های خارق‌العاده و خاص است.

۴. سواحل پرستاره در مالدیو

ساحل درخشان در مالدیو - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

در مالدیو جزیره‌ای به‌نام وادهو وجود دارد که آسمان پرستاره شب را با هر موج به ساحل می‌رساند و این‌گونه به نظر می‌رسد که آب اقیانوس در حاشیه ساحل نور ستاره‌ها را منعکس می‌کند؛ اما جواهرات آبی و درخشان این ساحل رؤیایی موجودات بسیار کوچکی با ‌نام فیتوپلانکتون‌اند که از تجمع آنها نور درخشان آبی نئونی ساطع می‌شود. به همین دلیل، جزیره وادهو در مالدیو با عنوان «دریای ستارگان» نیز شناخته می‌شود و می‌توان آن را تکه‌ای جامانده از بهشت روی زمین دانست؛ بهشتی که بهترین گزینه برای سفرهای رمانتیک و عاشقانه محسوب می‌شود و هنگام قدم‌زدن در حاشیه ساحل، مشتی ستاره ردپای شما را نشانه‌گذاری می‌کنند. ناگفته نماند که ساحل درخشان و آبیِ جزیره هنگام در شب نمونه‌ای از این بهشت رؤیایی در ایران خودمان است.

۵. ستون‌های درخشان در مسکو

ستون‌های درخشان در مسکو - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

یکی از عجیب‌ترین و زیباترین پدیده‌های جهان در آسمان مسکو رخ می‌دهد. وقتی به آسمان نگاه می‌کنید، ستون‌هایی نورانی خواهید دید که به نظر می‌رسد از منابع نور لیزری کاشته‌شده به روی زمین به‌ وجود آمده‌اند؛ اما این ستون‌های درخشان و ظریف حاصل انعکاس نور از سطح کریستال‌های ذرات یخ در جو یا ابرهای نزدیک به سطح زمین هستند. نور منعکس‌شده از سطح یخ‌ها، علاوه بر نور ماه و خورشید، می‌تواند از جنس نور چراغ‌های خیابان نیز باشد؛ بنابراین، بر اثر سرمای هوا و با تشکیل ذرات کریستالی در جو، آسمان مسکو با این ستون‌های درخشان آذین‌بندی می‌شود و یکی از خاص‌ترین پدیده‌های جهان را به نمایش می‌گذارد.

۶. بزرگ‌ترین آینه جهان در بولیوی

بزرگ‌ترین دریاچه نمک آینه‌ای جهان در بولیوی - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین آینه جهان و صیقلی‌ترین منطقه روی زمین را تماشا کنید، باید به بولیوی سفر کنید. در دریاچه نمک بولیوی با نام «سالار» آبی وجود ندارد، اما در هنگام بارش باران، سطح باریکی از آب نمکزار صاف و یکدست این منطقه را می‌پوشاند و انعکاسی تماشایی از آسمان را روی زمین نمایش می‌دهد. در این نقطه از جهان، زمین و آسمان هم‌مرز می‌شوند و با هم‌دستی بارش باران و کریستال‌های نمکی، بزرگ‌ترین آینه جهان با وسعتی بیش از ۱۰ کیلومتر مربع شکل خواهد گرفت. میزان ظرافت و قرینگی انعکاس این آینه به حدی است که برای تنظیم ماهواره‌های جهان، به این دریاچه سفر می‌کنند.

دریاچه نمک حوض سلطان در قم یکی از دریاچه‌های آینه‌ای در جهان است که همچون دریاچه بولیوی، انعکاسی صیقلی و زیبا را به نمایش می‌گذارد.

۷. سنوت، چشمه‌ای خارق‌العاده در مکزیک

چشمه‌هایی زیرزمینی سنوت در مکزیک - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

در مکزیک چشمه‌هایی زیرزمینی وجود دارند که با نام «سنوت» شناخته می‌شوند. این گودال‌های عمیق و طبیعی حاصل ریزش سنگ‌های آهکی‌اند‌ که پدیدۀ شگفت‌انگیزی هستند. شبه‌جزیره «یوکاتان» در مکزیک با چشمه‌های سنوت پر شده است و در حدود ۷ هزار تا از این گودال‌های طبیعی و زیبا در این منطقه یافت می‌شود. این حفره‌های عظیم و شگفت‌انگیز با آب پر شده‌اند و طبق رسم‌ورسوم قوم مایا، این گودال‌های بزرگِ آبی قربانگاه بوده‌اند. مایاها معتقد بودند با ریزش این غارهای آهکی، دروازه ورود دنیای زندگان به جهان مردگان گشوده می‌شود. سنوت در اعتقاد مایا بسیار محترم و مقدس بوده‌ است؛ زیرا علاوه بر اعتقاد به مدخل‌بودن این گودال‌ها به جهان مردگان، سنوت‌ها در زمان خشک‌سالی منبع تأمین آب برای این قوم بوده‌اند.

۸. صاعقه در آتش‌فشان

طوفان کثیف - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

رعدوبرق آتش‌فشانی یا طوفان کثیف پدیده‌ای منحصربه‌فرد در جهان است که بر اثر برخورد صاعقه با مذاب و خاکستر خارج‌شده از آتش‌فشان رخ می‌دهد که عظمتش بسیار چشمگیر است. در زمان طوفانی‌شدن هوا و ایجاد رعدوبرق، ذرات یخ با قطعات سنگ و خاکستر خارج‌شده از آتش‌فشان برخورد می‌کنند و بار الکتریکی تولید می‌شود. آب آزادشده از فوران‌های آتش‌فشانی سبب قدرت‌گرفتن رعدوبرق و عظمت بیشتر این پدیده می‌شوند.

۹. اشباحی که درخت‌اند

درختان اشباح تار بسته در پاکستان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

این بار باید به پاکستان برویم تا یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعت را تماشا کنیم. بر اثر جاری‌شدن سیل در یکی از مناطق پاکستان عنکبوت‌ها برای نجات جانشان به درختان پناه می‌برند و تمام شاخ و برگ آنها را با تارهای خود می‌پوشانند. تاربندیِ میلیون‌ها عنکبوت این درختان را به داخل غشایی مه‌آلود فرو می‌برد و به همین دلیل ظاهر این درختان شبیه اشباح می‌شود. به‌دلیل مدت‌زمان طولانی عقب‌نشینی آب، این پیله ابریشمی روی شاخ و برگ درختان جا خوش می‌کند و شاهد منظره‌ای خاص و تماشایی خواهیم بود.

۱۰. جنگلی پنهان در زیر آب

دریاچه کیندی قزاقستان - عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا

در قزاقستان دریاچه‌ای تماشایی با رنگ آبیِ متمایزی وجود دارد که گفته می‌شود جنگلی در زیر آن پنهان شده است. این دریاچه «کیندی» نام دارد و حاصل زلزله‌ای است که در سال ۱۹۱۱ در این منطقه رخ داده است. این زلزله سبب شده پوشش جنگلی در بخشی از کوه‌های تین‌شان که در ۱۲۹کیلومتری شهر آلماتی واقع شده است به درون دریاچه کیندی با وسعت ۴۰۰ متر مربع فرو برود؛ بنابراین با لغزش سنگ‌های عظیم آهکی و بلعیده‌شدۀ جنگل به درون دره و همچنین بارش باران‌ در طولانی‌مدت، درختان این جنگل به درون آب فرو رفته‌اند و در نهایت، دریاچه‌ای متولد شده که درون آب‌های آن جنگلی وسیع پنهان شده است و تنه بسیاری از درختان آن از آب بیرون زده است.

علاوه بر ستون تنه درختان بیرون‌زده از آب، خوش‌رنگی این دریاچه نیز آن را منحصربه‌فرد کرده است و آبیِ متمایزی سطح آن را پوشانده است. این رنگ در اثر رسوبات آهکی به وجود آمده است.

در استان مازندران ایران و در ۵۰کیلومتری شرق شهر نوشهر نیز مشابه این دریاچه وجود دارد که با نام «دریاچه ارواح» یا «ممرز» شناخته می‌شود. درون دریاچه ممرز درختانی با تنه‌های شکسته سر از آب بیرون آورده‌اند و سطح این دریاچه را مرموز و زیبا جلوه می‌دهند.

جاهای دیدنی فرانسه؛ سفر مجازی به ۱۰ جاذبه تماشایی فرانسه، از پاریس تا آلزاس- قسمت 2

۷. کلیسای جامع نوتردام، الهام‌بخش داستان گوژپشت ویکتور هوگو

کلیسای نوتردام از جاهای دیدنی فرانسه

کلیسای جامع نوتردام یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین نمونه‌های معماری گوتیک است. طرح‌های خارق‌العاده، ظرافت‌های هنرمندانه و خلاقیتی بی‌نظیر در ساخت این کلیسا به چشم می‌خورد. شیشه‌های خوش‌رنگ این کلیسا با هنر «ویترای» یا همان نقاشی به‌روی شیشه تزیین شده است. پنجره‌های این کلیسا با وجود این شیشه‌ها، روشنایی روز را به شکل چشمگیری به داخل هدایت می‌کنند. شبستان کلیسا نیز با پرتوهای رنگارنگ نور، به اثر هنری مجذوب‌کننده‌ای تبدیل می‌شود. نقاشی روی این شیشه‌ها داستان‌های کتاب مقدس را به‌شکلی هنرمندانه‌ و با ظرافتی تحسین‌شده و توجه دقیق به جزئیات به تصویر می‌کشد.

چرا باید کلیسای نوتردام را ببینیم؟

نوتردام همچون الهه‌ای مقدس، مرکز انرژی‌بخش پاریس شده است و از قرن یازدهم در این شهر قرار دارد. این کلیسا از گنجینه‌های فرهنگی و از مکان های دیدنی تاریخی فرانسه محسوب می‌شود. در فهرست آثار یونسکو نیز به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک قرون‌وسطا شناخته می‌شود.

کلیسای نوتردام در آوریل ۲۰۱۹ آتش گرفت که یکی از تلخ‌ترین حادثه‌های آن سال بود. برج مخروطی و بخشی از سقف این کلیسا بر اثر آتش‌سوزی ریزش کرد و بعضی از تزیینات داخلی سازه نیز آسیب دید. با وجود آثار تلخی که از این آتش‌سوزی به جا مانده است، هنوز هم کلیسای باشکوه نوتردام قلب تپنده پاریس است و از زیباترین جاهای دیدنی فرانسه شمرده می‌شود. این کلیسا اکنون بسته است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. منتها از طریق بازدید مجازی می‌توانید داخل این جاذبه‌ قرون‌وسطایی شوید و شکوه معماری گوتیک را در آن مشاهده کنید.

آدرس: منطقه چهارم، پاریس، جزیره سیته واقع در آب‌های رود سن.
زمان بازدید: در حال حاضر امکان بازدید حضوری ندارد و فقط بازدید مجازی از آن امکان‌پذیر است.

جاذبه‌های شهری فرانسه

۸. قلعه‌های دره لوآر، گشت در باغ‌های جادویی فرانسه

قلعه های دره لوآر از جاهای دیدنی فرانسه

در فهرست جاهای دیدنی فرانسه، این بار می‌خواهیم به‌سراغ دره لوآر برویم. این دره خوش‌منظره در منطقه رون آلپ فرانسه قرار دارد. با گشت‌وگذار در این منطقه، احساس خواهید کرد در میان قصه‌ای کودکانه و خوش‌رنگ‌ولعاب به سر می‌برید. در دره لوآر با قلعه‌هایی افسانه‌ای قرون‌وسطا روی تپه‌های سرسبز روبه‌رو خواهید شد. سرسبزی باغ‌های جنگلی و جوش‌وخروش رودخانه به جذابیت قلعه‌های تاریخی و مرموز این منطقه افزوده است.

کاخ‌های مجلل رنسانس در این منطقه خودنمایی می‌کنند و قلعه‌ها با برج‌های بلندقامت و دیوارهای عظیم، دره لوآر را به سرزمینی جامانده از تاریخ تبدیل کرده‌اند. این دره زیبا از منطقه «سولی‌ سور لوآر» تا منطقه «شالون سور لوآر» ادامه دارد و ترکیبی از زیبا از هنر دست طبیعت و خلاقیت سازه‌های قرون‌وسطایی را به نمایش می‌گذارد. کاخ «شنونسو»، قلعه «چمبورد»، «قلعه و باغ باستانی ویلاندری»، قلعه خوش‌طرح «دامبواز» و… از جاذبه‌های تاریخی و کلاسیک دره لوآر هستند که در کنار رودخانه و در دل طبیعت سرسبز این دره، مثل یک تابلوی نقاشی زیبا، گردشگران را مجذوب خود می‌کنند.

چرا باید به دره لوآر برویم؟

باید در این منطقه افسانه‌ای دوچرخه‌سواری کرد، هوای ناب آن را نفس کشید و از مناظر داستانی آن لذت برد. با سفر به دره لوآر نه‌تنها به یکی از خوش‌منظره‌ترین جاهای دیدنی فرانسه رفته‌اید، بلکه قهرمان رمانی ماجراجویانه، با لوکیشن‌هایی به سبک کلاسیک و تاریخی شده‌اید. همچنین می‌توانید به‌سراغ مشهورترین قلعه‌های تاریخی جهان نیز بروید و سفری خاص را تجربه کنید. در تور سفر مجازی به فرانسه، بازدید از قلعه‌های این منطقه خیال‌انگیز را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر: تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه محسوب می‌شود و در ماه‌های جولای و آگوست، این منطقه بیش از همیشه میزبان مسافران است.
آدرس: دره لوآر، بین سولی سور لوآر و شالون سور لوآر

۹. مون بلان، مرتفع‌ترین قله اروپا در رشته‌کوه‌ آلپ

منطقه مون بلان از جاهای دیدنی فرانسه

در مرز ایتالیا و فرانسه، مرتفع‌ترین قله در رشته‌کوه آلپ جا خوش کرده است. این قله با نام مون بلان شناخته می‌شود. کوه‌های مون بلان از مناظر فراموش‌نشدنی در بین جاهای دیدنی فرانسه هستند و مرتفع‌ترین قله آن به ۴۸۱۰ متر می‌رسد. مون بلان نامی است که در فرانسه به آن اختصاص داده شده و به‌معنی «کوه سپید» است. دو واژه کوه سپید در زبان ایتالیایی به‌عبارت «مونته بیانکو» برگردانده می‌شود و این عبارت، نام این منطقه در کشور ایتالیاست.

در پایین‌دست قله مون بلان، روستایی با نام «شامونی» واقع شده است که از تماشایی‌ترین دهکده‌های سنتی آلپ به شمار می‌رود. این روستا در محدوده شهرستان «اوت سووآ» و درون دره‌ای کوهستانی خوش‌آب‌وهوا واقع شده است. شامونی میزبان اولین دوره بازی‌های زمستانی المپیک بوده و این بازی‌ها در سال ۱۹۲۴ برگزار شده است. کلیساهای تاریخی، رستوران‌های دنج و مسافرخانه‌های جذاب از جاذبه‌های گردشگری در این دهکده خوش‌رنگ‌ولعاب هستند.

چرا باید به مون بلان و روستای شامونی سفر کنیم؟

روستای شامونی انتخابی عالی برای لذت از ورزش زمستانی اسکی است. از دیگر سرگرمی‌های روزهای اقامت در این روستا می‌توان به پیاده روی پرماجرا و سنگ‌نوردی‌های مهیج اشاره کرد. اگر به‌دنبال یک اقامت ناب کوهستانی در دهکده‌ای به سبک قصه کلاسیک هستید، باید به منطقه مون بلان و روستای شامونی در فرانسه سفر کنید. در این دهکده، برای چند روزی دغدغه‌های زندگی مدرن را فراموش و صبحتان را با مناظر کوهستانی آلپ شروع می‌کنید.

بهترین زمان سفر: اگر برای پیاده‌روی، سنگ‌نوردی، کوهنوردی یا دوچرخه‌سواری قصد دارید به این منطقه کوهستانی بروید، باید در ماه‌های تابستان راهی این منطقه شوید؛ بنابراین ماه‌های ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر زمانی ایدئال برای این سفر است. در این ماه‌ها، دمای هوا مطبوع است و برف و یخ به‌اندازه کافی ذوب شده‌اند تا مسیرها برای همه فعالیت‌ها قابل‌دسترسی باشند. منتها برای لذت از ورزش‌های زمستانی، ژانویه تا اواخر مارس بهترین زمان سفر به این منطقه است.
آدرس: شهر اوت سووآ، ناحیه رون آلپ در مرز فرانسه و ایتالیا، منطقه مون بلان، روستای شامو
۱۰. دهکده‌های آلزاس، رنگارنگ به سبک قصه‌های کودکانه

دهکده‌های آلزاس از جاهای دیدنی فرانسه

زیباترین دهکده‌های فرانسه در تپه‌های سرسبز منطقه آلزاس، جایی در کوهستان ووژ و در حاشیه رودخانه راین واقع شده‌اند. چوب از مصالح اصلی در ساخت کلبه‌های این روستاهای سنتی و خوش‌منظره است. نمای چوبی آنها با رنگ‌های شادی رنگ‌آمیزی شده است. ردیف این کلبه‌ها در خیابان‌ها مثل جعبه مدادرنگی شده است و کوچه‌های این روستاهای انیمیشنی منظره‌ای تماشایی خلق کرده‌اند. بالکن‌های پرشده از گل‌های خوش‌رنگ و تازه این کلبه‌ها را زیباتر جلوه می‌دهند و پیاده‌روی در خیابان‌های سنگ‌فرش دهکده‌های آلزاس، از دل‌چسب‌ترین تجربه‌های سفر به این منطقه کوهستانی است. ترشی کلم، قارچ، خامه، ژامبون محلی و… از سوغات خوش‌مزه و معروف روستاهای این منطقه‌اند.

از نظر موقعیت جغرافیایی، آلزاس متعلق به فرانسه است؛ اما این منطقه در مرز آلمان و سوئیس واقع شده است و به حدی به آلمان نزدیک است که اگر سوار تراموا شوید، فقط بعد از ۱۵ دقیقه در خاک آلمان خواهید بود. با وجود اینکه زبان رسمی دهکده‌های آلزاس فرانسوی است، به‌دلیل همسایگی با آلمان، زبان المانی نیز در مدرسه‌های این منطقه تدریس می‌شود.

چرا باید به منطقه آلزاس برویم؟

در این منطقه، زیباترین دهکده‌های فرانسه واقع شده‌اند که نظیر آنها را فقط در انیمیشن‌ها دیده‌ایم. روستاهایی خوش‌آب‌وهوا با معماری سنتی خاص دهکده و غذاهای محلی دل‌چسب در آلزاس منتظرتان است. اقامت در کلبه‌های رنگارنگ این دهکده‌ها برای گردشگران به خاطره‌ای خوش و رؤیایی تبدیل خواهد شد.

بهترین زمان سفر: بهار بهترین فصل سفر به دهکده‌های بهشتی آلزاس است. از آوریل تا ژوئن روستاهای این منطقه سرسبز و پر از گل می‌شوند. در این ماه‌ها می‌توان از هوای مطبوع بهاری آلزاس لذت برد.
آدرس: شمال شرقی فرانسه، در مرز آلمان و سوئیس، منطقه آلزاس.