حس خوب زندگی

حس خوب هدیه میدهم

حس خوب زندگی

حس خوب هدیه میدهم

بهترین جاذبه های ایران برای گذراندن شب یلدا

با پایان یافتن ماه آذر و شروع دی به شبی می رسیم که برای بسیاری از خانواده های ایرانی، پر اهمیت است. شب یلدا از جمله شب های به یاد ماندنی است که تمام فامیل و خانواده به دور هم جمع شده و آداب شب یلدا را انجام می دهند. با این حال، در سال های اخیر، بسیاری از خانواده ها به دنبال بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا هستند تا متفاوت ترین شب یلدایشان را سپری کنند. در این مطلب از مجله الی گشت، شما را با بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا آشنا می نماییم. شاید با این اطلاعات بتوانید شبی متفاوت تر از شب های یلدای سال های گذشته تان را تجربه کنید. برای شب یلدا نیز می توانید به مناطق مختلف ایران، سفر کنید.

شب یلدا در تهران کجا برویم؟

اگر شب یلدا در تهران هستید و به همراه خانواده و فامیل به دنبال مکانی گرم برای برپایی جشن و گذراندن این شب دلنشین هستید، می توانید از قبل لیستی از تمام مکان هایی که شب یلدا در آن ها برگزار می شود، بیابید. بسیاری از رستوران های معروف تهران آماده پذیرایی از شما در شب یلدا هستند. همچنین تخفیف های بسیار خوبی را می توانید در بعضی از رستوران ها پیدا کنید.

جدای از رستوران ها، از بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا را می توان کتابفروشی های بزرگ و مراکز فرهنگی شهر تهران دانست. بسیاری از انتشاراتی ها و کتابفروشی ها با همکاری هنرمندان به برگزاری مراسمات شب یلدا می پردازند. خانه هنرمندان در پارک ایرانشهر جزو چنین مکان هایی است. کتاب خوانی، داستان خوانی و حتی نقالی جزو بهترین مراسم های برگزار شده در این شب است. چنین مراسم هایی نه تنها در تهران بزرگ، بلکه در دیگر شهرهای ایران نیز برگزار می شود. بنابراین اگر در شهرهای دیگر هستید، تنها کافیست که به بیلبردهای شهرداری و اعلامیه های شب یلدا توجه کنید. اجرای موسیقی ها محلی و مراسم آئینی در هر شهری، شبی متفاوت تر از هر سال را برایتان به ارمغان می آورد.

یکی از بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا که مراسم هیجان انگیزی را برای مردن تهران فراهم می آورد، برج میلاد است. رستوران برج میلاد، نه تنها به شما نمایی از کل تهران را در ارتفاع پیشنهاد می دهد بلکه یکی از پاتوق های معروف شب یلدا در تهران است. اگر به فکر گذراندن شب یلدایی دو نفره هستید، ما به شما رستوران گردان برج میلاد را پیشنهاد می دهیم. حتی از سایت های تخفیفان و نت برگ نیز می توانید برای بسیاری از رستوران ها و بهترین جاذبه های تهران برای شب یلدا تخفیف بگیرید.

عمارت مسعودیه تهران، نه تنها محیطی نستالژی و تاریخی را داشته بلکه با کافه های اطرافش محیط دلچسب و گرمی را برای گذراندن شب یلدا در کنار دیگر جوان ها برایتان فراهم می آورد. اگر به بناهای تاریخی علاقه مند هستید، ما به شما کافه های نزدیک به این مکان را پیشنهاد می دهیم.

اگر به دنبال فضایی باز هستید، جایی که بتوانید، چایی داغ بخورید و نمایشی را نگاه کنید، به شما مراسم هایی که در پارک آب و آتش، بوستان گفتگو، محوطه تئاتر شهر و دیگر پارک های معروف تهران برگزار می شوند را پیشنهاد می دهیم.

شب یلدا را کجای ایران جشن بگیریم؟ 

برای شب یلدا تورهای متفاوتی در ایران برگزار می شود. یکی از بهترین تورها برای گذراندن شب یلدا سفر به مناطق کویری ایران و گذراندن شب در میان آسمان پر ستاره است. می توان کویرهای ایران را جزو بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا دانست. زیباترین شب ها را می توان در کویر تجربه کرد. بودن در میان مردمان محلی، شب نشینی در حاشیه کویر به همراه خوردن هندوانه و آجیل و شنیدن موسیقی های محلی لذت شب یلدا را چندین برابر می نماید. بهترین خاطره ها در این فضاها ساخته می شوند.

آژانس های مختلفی در شهرهای ایران به برگزاری تور در شب یلدا می پردازند. با آگهی از برنامه های آن ها، می توانید تور مورد نظرتان را انتخاب کرده و شبی پر خاطره برای خود بسازید. شرکت در این تورها به همراه خانواده را به شما پیشنهاد می دهیم.

کویرهای ایران

کویر مصر، کویر مزینان، کلوت های شهداد و در مجموع شهرها و روستاهای حاشیه کویر ایران همانند روستای مشهور مصر، بهترین مکان ها برای برگزاری شب یلداست. اگر نمی خواهید در تور شرکت کنید، می توانید با ماشین شخصی خودتان به این منطقه ها سفر کرده و در مراسم هایی که در این مناطق برگزار می شود، شرکت نمایید. تنها حواستان را جمع کنید که خوراکی ها، غذاها و آجیل و میوه شب یلدا را به همراه داشته باشید. اگر چه در مقصد هم می توانید مواد غذایی مورد نظرتان را خریداری کنید، با به دلیل شلوغ شدن بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا شاید مواد غذایی تمام شود. شما هم که نمی خواهید شب یلدا را بدون آجیل ها، میوه ها و غذاهای مخصوص شب یلدا سپری کنید!

اگر قصد اقامت شب در این مکان ها را دارید، سعی کنید از قبل محل اقامتتان را هماهنگ نمایید. با این حال، چندان نگران نباشید، چرا که در این مکان ها مخصوصا روستاهای نزدیکی کویر مصر یا کویر مزینان، اقامتگاه های بسیاری وجود دارند که می توانید شب را در آن ها سپری کنید. به عنوان مثال، روستای هد در جندق استان اصفهان یکی از بهترین اقامتگاه ها و شب نشینی به دور آتش را دارد. از شهرهای کویری که مراسمات شب نشینی زیبایی به دور آتش به همراه موسسیقی سنتی برپا می نماید، روستای میبد و عقدا است. در کنار جاذبه های تاریخی همچون نارین قلعه، چاپارخانه، یخچال خشتی و محله های قدیمی می توانید اقامتگاه های سنتی خوبی پیدا کنید. شب خود را در این مکان ها با حافظ خوانی و شب چره دلنشین تر نمایید. خوردن غذاهای محلی منطقه ای که وارد ان شده اید را بسیار به شما پیشنهاد می دهیم.

جنگل های ایران

سفر به مناطق جنگلی در تعطیلات شب یلدا و بودن در میان مردم گیلان، مازندران و گلستان حال و هوایی متفاوت از کویر دارد. تجربه شما در میان جنگل، متضاد آن تجربه ای است که در شب یلدای کویر دارید. جنگل های ایران همانند سیاهکل و جاذبه های نزدیک بندر انزلی، یکی از بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا هستند. آوای موسیقی گیلانی، پیاده روی در میان جنگل، مراسم حافظ خوانی و خوردن انواع غذاهای شمالی، بازدید از جاذبه هایی همچون کاروانسرای تی تی، بودن در کنار آبشارهای زیبا و حتی خودرن چای محلی در میان مزارع کشت چای شمال، تنها تعداد محدودی از جاذبه های شب یلدای شمال کشورمان برای مردم، گردشگران و خانواده های مهمان هستند.

اقامتگاه های بوم گردی را در شب یلدا تجربه کنید!

اقامتگاه های بوم گردی برای آن دسته از افرادی که بودن در طبیعت را دوست دارند، یک انتخاب فوق العاده است. سکوت و آرامش از یک طرف و حالت زیبا و سنتی این اقامتگاه ها از سوی دیگر باعث شده است این مناطق از جذابیت های زیادی برای سفر در شب یلدا برخوردار باشند. از جمله این منطقه ها می توان به اقامتگاه بوم‌گردی «نارتی‌‌تی تفت» اشاره کرد. ۲۳ کیلومتر دورتر از یزد (شهر بادگیرها) به شهر زیبایی می رسید که به آن تفت می گویند. اقامتگاه بوم‌گردی «نارتی‌‌تی تفت» در این شهر قرار گرفته و با هفت اتاق که هر کدام نام یکی از جشن های ایران باستان را بر خود دارند از شما استقبال می کنند. اقامتگاه زاغ بور بیرجند نیز از دیگر مراکز بوم‌گردی است که با موسیقی محل و خوراک ویژه‌ی شب از شما پذیرایی می کنند. در این اقامتگاه طی شب یلدا مراسم حافظ خوانی و دورهمی تا نیمه های شب ادامه پیدا می کند. اگر پایتخت‌نشین هستید و قصد ندارید تا چندان از محل سکونت خود دور شوید، می توانید اقامتگاه بوم‌گردی مزرعه خورشید دماوند را امتحان کنید. این مزرعه‌ وسیع که می تواند علاوه‌بر شب یلدا طی آخر هفته‌ها یا زمانی که نیاز به کمی استراحت و آرامش دارید به کار بیاید. تجربه پخت نان محلی یا سوار تراکتور شدن تنها برخی از کارهایی است که می توان در این مزرعه انجام داد. این مرزعه برای شب یلدا ۹۸ برنامه‌ ویژه ای دارد و از شما با موسیقی زنده و رقص کرمانجی پذیرایی خواهد شد! حتی می توانید از سرویس رفت و برگشت به این مزرعه هم استفاده کنید تا نگران رفت و آمدتان نباشید. بنابراین، این اقامتگاه بوم‌گردی می تواند یک برنامه عالی برای گذراندن شب یلدا باشد.

خانه پدر بزرگ و مادربزرگ

هر چند در ایران جاذبه های طبیعی و شهری بسیاری وجود دارد که می توان بلندترین شب سال را در آنجا گذراند و تجربه ای منحصر به فرد داشت اما خانه بزرگ فامیل همانند خانه پدربزرگ و مادربزرگ تجربه دیگری است. شاید جمع شدن همه فامیل را در خانه بزرگ فامیل را بتوان جاذبه ای فرهنگی دانست. بودن در میان خانواده های ایرانی در شب یلدا حتی برای گردشگران خارجی نیز، بسیار هیجان انگیز و جالب است. بنابراین از بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا را، بودن در جمع خانواده و جمع شدن فامیل در کنار یکدیگر نام می بریم.

در هر استانی مادران هرخانواده ای در شب یلدا به پخت غذاهای محلی می پردازند. پدران مواد غذایی مورد نیاز را تهیه می نمایند. کوچکترها به همراه بزرگترها به تزئین سفره شب یلدا می پردازند و گاهی شاهد رقابت در زمینه زیباترین سفره های شب یلدا هستیم. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای کوچکترها قصه می خوانند. خواندن آیات قرآن و کتاب حافظ نیز از قلم نمی افتد.

استفاده از اپلیکیشن های کتابخوان برای شب یلدا

یکی از آداب شب یلدا که بیشتر به گردن بزرگترها می افتد، خواندن اشعار حافظ برای کوچکترهای فامیل است. در این شب بر سر هر سفره شب یلدا، کتاب حافظی نیز مشاهده می شود. بسیاری از افراد حتی اگر حافظ یا کتاب های شاعران بزرگ را نخوانند، شب یلدایشان کامل نخواهد شد. اگر در بهترین جاذبه های ایران برای شب یلدا بودید و هیچ کتابی به همراه نداشتید، چاره آن، گوشی همراهتان است.

می توانید بسیاری از اپلیکیشن های کتابخوان ایرانی را پیدا کنید که برای این شب بی نظیر، کتاب حافظ و دیگر شعرا را برای شما قرار داده اند.  اگر برای اولین بار است که شما میزبان هستید و می ترسید که موردی را برای پذیرایی از خانواده و دوستان از قلم بیندازید، می توانید لیستی از آجیل و میوه های این شب در برنامه های مختلف گوشیتان پیدا کنید. حتی دستور غذاهای شب یلدا را بیابید و با اطمینان خاطر برای پذیرایی از مهمانانتان آماده شوید.

همچنین، در این شب می توانید صفحات اجتماعی مختلف را ببینید که پر از لحظات ثبت شده شادی و خوشحالی است. در نهایت برای رسیدن به جمع خانواده در شهرتان، می توانید خرید بلیط هواپیما را از سایت الی گشت انجام دهید. بهترین شب های یلدا را برای تمام ایرانیان آرزومندیم.

با هیچهایک در ایران بیشتر آشنا شوید

اگر شما هم مثل من عاشق سفر کردن هستید و یکی از بهترین لحظه‌های زندگیتون دیدن جاذبه‌های گردشگری جهان است با ما همراه باشید. این مقاله  قصد دارد شما را با روشی کم هزینه و هیجان‌انگیز برای رفتن به سفر آشنا کند. این روزها به دلایل زیادی هیچهایک در ایران رایج شده و بسیاری از گردشگران حرفه‌ای هیچهایکر می‌شوند. اگر شخصی را دیدید که در کنار جاده با یک کوله‌پشتی ایستاده و بر روی یک کاغذ مقصد مورد نظر خود را نوشته است یا انگشت شصت خود را به سمت حرکت ما‌شین‌ها گرفته او قصد دارد هیچهایک در ایران را تجربه کند و رایگان به مقصد خود سفر کند.

هیچهایک در ایران و معروف‌ترین هیچهایکرهای ایرانی


در این بخش از مقاله به معرفی معروف‌ترین هیچهایکرهای ایرانی می‌پردازیم. چند سالی است که هیچهایک در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است که ‌برخلاف باور گردشگران با مصاحبه‌ای که با هیچهایکرهای ایرانی انجام شد؛ از امنیت هیچهایک در ایران صحبت کردند که این خبر خوبی برای علاقه‌مندان هیچهایک در ایران است. در ادامه با چند هیچهایکرهای خانم و آقای ایرانی آشنا می‌شویم.

سارا لویی هیچهایک در ایران را تجربه‌ای منحصر به فرد می‌داند


سارا لویی یکی از هیچهایکرهای ایرانی است که از هیچهایک در ایران خاطرات خوشی دارد و از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها بسیار تعریف می‌کند. در یکی از اولین سفرهای سارا لویی که هیچهایک در ایران را تجریه می‌کرد بسیاری از مردم به او کمک‌های مالی و معنوی می‌کردند و او را به ادامه راه مصمم‌تر می‌کردند. این در حالی است که در بسیاری از نقاط جهان هیچهایکرها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و امنیتی که هیچهایک در ایران دارد در بسیاری از نقاط جهان این امنیت وجود ندارد.
  • قسمتی از صحبت های سارا:
قرار این بود که بگم از تجربه ی خیلی کم و شخصیم از هیچهایک دخترونه تو جاده های ایران :
راستش ترس از خطر وقتی هنوز راه نیفتادی و تو حاشیه امنت هستی، پررنگتره. نمیدونم چطور ولی وقتی راه میفتی و میری تو جاده،جرات عجیبی پیدا میکنی و چیزی نمیتونه جلودارت بشه و به نظر خودت کار فوق العاده ای انجام نمیدی.
مطمئنن چندین تا راه وجود داره واسه اینکه ریسک خطر پایین بیاد،مثلن اینکه قبل از سوار شدن به ماشینها،چند دقیقه ای با راننده صحبت کنی و همیشه به حست (inner-self) اعتماد کنی که خیلی کم پیش میاد اشتباه کنه.
درثانی هرلحظه که احساس کردی یه جای کار غلطه و ماشین اشتباهی رو انتخاب کردی برای سوار شدن باید خیلی خونسرد باشی و بسیار مودبانه بهونه ای جور کنی برای پیاده شدن( که بله ،برای ما هم پیش اومد).
راههای زیادی برای دررفتن از خطر وجود داره که شما هم مثل من می تونید با یه سرچ ساده راجع بهش بخونید.
اما بدونین که مردممون بسیار مهربون و نازنینن و اکثرن از پلیس تا راننده ها حس محافظت و کمک داشتن بهمون و نگرانمون بودن تا اینکه بخوان اذیت کنن.
پی نوشت: هیچهایک برای دخترا اصلن خطرناکتر از پسرها نیست و این یه باور غلطه، من از تجربه ی کم خودم میگم ، قصد نصیحت ندارم و شما آزادید که غیر ازین فکر کنید.

ارشاد نیک خواه از سختی‌های هیچهایک در ایران می‌گوید


دومین نفری که هیچهایک در ایران را تجربه می‌کند ارشاد نیک خواه است که از سختی‌های آن می‌گوید: « درست است که هیچهایک در ایران بسیار دشوار است و شاید با پاهای تاول زده بعد از کیلومترها پیاده‌روی خسته شوید اما وقتی که کوله‌پشتی خود را در خانه به زمین بگذارید دیگر آن شخصی که این سفر را شروع کرده نیستید و این هدف بزرگی است که یک هیچهایکر باید به آن بیاندیشد.
ارشاد نیک خواه به کسانی که علاقه دارند به سبک هیچهایک در ایران سفر کنند، توصیه می‌کند که یکی از راه‌های جلب اعتماد برای هم‌مسیر شدن با دیگران بدون پرداخت پول این است که خوش برخورد باشید و شرایط خود را شفاف توضیح دهید که یک ایرانگرد هستید و قصد دارید مسیری را رایگان با آنها همسفر شوید.

پری طیبی اعتقاد دارد که هیچهایک در ایران بسیار مفید است.

پری طیبی که مشغول به هیچکایک در ایران است و یکی از ایران‌گردهایی به شمار می‌رود که در بیشتر اوقات به سبک هیچهایکرها سفر می‌کند علت این همه شوق و اشتیاق را این گونه بیان می‌کند که هیچهایک در ایران به زندگی او ریتم بخشیده است و از پری طیبی انسانی دیگر ساخته است سختی‌ها و دشواری‌های سفر را از یاد می‌برید و اگر یک بار هیچهایک در ایران را انجام دهید به این سبک از سفر کردن معتاد می‌شوید.


نکاتی برای طبیعت گردی تازه کارها (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله برخی نکات ضروری اولیه برای طبیعت گردی را با شما در میان گذاشتیم. با ایران نگری همراه باشید تا در قسمت دوم از این مقاله نکات مفید دیگری را مطرح کنیم که دانستن آن ها برای طبیعت گردی لازم است. 

نور خورشید را نادیده نگیرید

  • دقت کنید که همیشه، فقط و فقط در زیر نور خورشید و در طول روز حرکت کنید. سعی کنید یک یا دو ساعت مانده به غروب، جایی برای شب مانی و برپایی چادر و کمپ پیدا کنید و قبل از تاریکی هوا کمپ خود را برپا کنید. قبل از تاریکی، اطراف محل شب مانی را به دقت بررسی کنید و از خطرات آگاه شوید. ممکن است در اطراف شما گودالی باشد که در شب نتوانید آن را ببینید. یا پرتگاهی در کنارتان باشد. یا خاک اطراف رودخانه سست باشد و احتمال رانش داشته باشد. با دیدن این خطرات در نور روز می توانید برای آن برنامه ریزی کنید و حتما سایرین را نیز از این خطرات آگاه کنید. محل دستشویی و برپایی آتش، جمع کردن هیزم و تمام این موارد را قبل از تاریکی شب انجام دهید و به هیچ وجه در تاریکی از محل کمپ خود دور نشوید. در صورتی که می خواهید از کمپ فاصله بگیرید حتما با یک نفر همراه این کار را انجام دهید و حتما سایرین را از رفتن خود، مسیر مورد نظر، دلیل رفتن و زمان تقریبی برگشت مطلع کنید. گم شدن در طبیعت در روز هم بسیار آسان است، چه برسد به شب!

انرژی خود را تمام نکنید

  • اولا این که همیشه با آمادگی بدنی کامل به طبیعت بروید. قبل از طبیعت گردی می توانید با دویدن و دوچرخه سواری و ورزش خود را برای گشت و گذار در طبیعت آماده کنید. سعی کنید قبل از سفر برنامه زمانی سفر را تهیه کنید و هر یک الی یک و نیم ساعت دقایقی را استراحت کرده و چیزی بخورید و بنوشید و تجدید قوا کنید. در صورتی که فردی می خواهد مسیری را زودتر طی کند و استراحت نکند، شما مجبور نیستید با او به طبیعت بروید. سعی کنید با توجه به توانایی بدنی خودتان حرکت کنید، زمان سنج باشید و انرژی خودتان را با تند روی و استراحت نکردن از دست ندهید. در هنگام استراحت حتما حرکات کششی انجام دهید و عضلات خود را بکشید. این کار در رفع خستگی و آرامش ماهیچه ها بسیار موثر است.


با تجهیزات مناسب سفر کنید

  • کوله سنگین یعنی مصرف انرژی بیشتر و خستگی زود رس! اما اگر کوله کمی سنگین باشد بهتر از این است که لوازم ضروری سفر را همراه نداشته باشید. قبل از سفر حتما شرایط را در ذهن خودتان مرور کنید و ببینید به چه لوازمی احتیاج دارید و چیزی را فراموش نکنید. صحبت کردن با افراد با تجربه هم می تواند در این مورد مفید باشد. در طبیعت دکمه بازگشت وجود ندارد و اگر چیزی را فراموش کنید بهتر است دعا کنید به آن احتیاج پیدا نکنید.کوله سنگین یعنی مصرف انرژی بیشتر و خستگی زود رس! اما اگر کوله کمی سنگین باشد بهتر از این است که لوازم ضروری سفر را همراه نداشته باشید. قبل از سفر حتما شرایط را در ذهن خودتان مرور کنید و ببینید به چه لوازمی احتیاج دارید و چیزی را فراموش نکنید. صحبت کردن با افراد با تجربه هم می تواند در این مورد مفید باشد. در طبیعت دکمه بازگشت وجود ندارد و اگر چیزی را فراموش کنید بهتر است دعا کنید به آن احتیاج پیدا نکنید.









مواد غذایی مفید و پر انرژی را فراموش نکنید

  • گرسنگی و تشنگی در طبیعت چیزی هست که اصلا دوست ندارید با آن دست به گریبان شوید. وعده های غذایی سفر خود را بررسی کنید و برای هر وعده غذای مناسب بردارید. غذاهای سبک همراه داشته باشید در طبیعت ممکن است جایی برای گرم کردن غذا نداشته باشید. عسل و خرما و گرو، میان وعده های سبک و کمی شور، بادام زمینی و مواد مغزدار، میوه خشک و انواع نوشیدنی ها را فراموش نکنید. در طبیعت به دلیل تعرق زیاد، خوردن مواد کمی شور می تواند نمک از دست رفته بدن را تامین کند و از گرفتگی عضلات و خستگی جلوگیری کند. در ضمن داشتن یکی دو عدد لیموترش هم خوب است. آب لیمو ترش می تواند حالت تهوع و سرگیجه را بهبود ببخشد و فشار را تنظیم کند. داشتن یک مقدار غذای اضافه نیز فراموش نشود چون ممکن است طبیعت گردی شما بیشتر از معمول طول بکشد و یا فرد دیگری غذای کمتری آورده باشد و نیاز به غذا پیدا کنید. خواندن مقاله تغذیه در کوهنوردی را نیز فراموش نکنید.

از موبایل برای مسیریابی استفاده نکنید

  • اگر جی پی اس ندارید بر روی مسیریابی از طریق موبایل خود حساب نکنید. موبایل ها به سرعت باتری تمام می کنند، ممکن است بیافتد و خراب شوند، خیس شوند و اصلا دقیق هم نیستند. در ضمن بهتر است شارژ آن ها را برای مواقع ضروری نگه دارید.

کیسه زباله فراموش نشود

  • دو جمله معروف داریم که باید آویزه گوشتان بکنید. طبیعت سطل زباله نیست! در طبیعت آشغال نریزیم! تنها چیزی که می توانید در طبیعت از خود به جا بگذارید رد پایتان است. تمام زباله های تولیدی خود را در کیسه زباله بریزید و در یکی از جیب های کوله پشتی خود قرار دهید و پس از بازگشت از سفر آن را درون سطل زباله بیاندازید

لباس مناسب و اضافی بردارید

  • در طبیعت هر لحظه ممکن است لباستان پاره شود، خیس شود و یا نیاز به تعویض لباس پیدا کنید. ممکن است هوا در روز گرم و در شب سرد باشد. ممکن است به طور ناگهانی در باران گرفتار شوید. برای تمام این شرایط برنامه ریزی کنید و لباس همراه داشته باشید تا بتوانید در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید. در صورتی که تصمیم به شب مانی دارید حتما شب را با لباس خشک به درون کیسه خواب بروید. جوراب اضافه هم فراموش نشود. بهتر است از لباس های حرفه ای طبیعت گردی استفاده کنید. کمی گران هستند ولی ارزشش را دارد.

ارتفاع زدگی را نادیده نگیرید

  • اگر در مسیر طبیعت گردی خود تغییر ارتفاع زیادی دارید حتما خود را برای مواجهه با ارتفاع زدگی آماده کنید. در ارتفاع به دلیل کمبود اکسیژن، ممکن است دچار حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی و یا حتی بی حسی و گز گز کردن دست و پا بشوید. برای مقابله با ارتفاع زدگی بهترین راه هم هوایی هست. یعنی هر چند متر که صعود می کنید مدتی صبر می کنید و با تنفس و جذب اکسیژن بدن خود را با ارتفاع هماهنگ می کنید. داشتن کمی آب لیمو ترش و یا قرض ضد ارتفاع هم می تواند موثر باشد.

سنگ ها و چوب ها را جابه‌جا نکنید

  • در طبیعت معمولا حشرات و خزندگان شب‌ها در زیر سنگ‌ها می‌خوابند و روزها نیز در زیر سایه‌ی آن‌ها پناه می‌گیرند. اگر شما بدون احتیاط چوبی را تکان دهید و یا سنگی را جابه‌جا کنید ممکن است خود را در معرض خطر بزرگی قرار دهید. ممکن است مار و یا عقرب در زیر سنگ باشد و دست شما را نیش بزند. این اتفاق شاید آخرین چیزی باشد که شما در طبیعت و دور از تمدن به آن احتیاج دارید. به هیچ عنوان سنگ‌ها و کنده‌های چوب را بدون بررسی قبلی از سر جایشان تکان ندهید. در صورت نیاز برای جابه‌جایی حتما از یک چوب بلند استفاده کنید و با فاصله‌ی ایمن این کار را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

حرف آخر

  • طبیعت گردی و کوهنوردی چیزی نیست که با یکی دو مقاله بشود آن را آموزش داد. در این سری مقالات راه و رسم بودن در طبیعت تلاش کردیم تا برخی از نکات ابتدایی این ورزش را برای تازه کاران تشریح کنیم تا کمی اگاهانه تر به طبیعت بروند. امیدواریم در آینده هم بتوانیم مطالب بیشتری را در این حوزه با شما به اشتراک بگذاریم.
  • در صورتی که شما هم تجربه خاصی دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه ها با سایر ایران نگری ها به اشتراک بگذارید.

نکاتی برای طبیعت گردی تازه کارها (قسمت اول)

سفر رفتن و هزینه های آن به قدری افزایش پیدا کرده که امروز بسیاری از افراد، طبیعت گردی در اطراف محل زندگی خودشان را به سفرهای طولانی و پر هزینه چند روزه ترجیح می دهند. اما اگر تازه طبیعت گردی را شروع کرده اید و یا تصمیم دارید به زودی این ورزش و تفریح جذاب را آغاز کنید، بد نیست یک سری نکات را بدانید. در این مقاله دو قسمتی از سری مقالات راه و رسم بودن در طبیعت برخی نکات اولیه و اصولی طبیعت گردی را با شما در میان می گذاریم.

بدون اطلاع سفر نکنید

  • حتی اگر فرد با تجربه ای هم هستید هیچ وقت بدون این که به سایرین اطلاع دهید جایی نروید. حتما قبل از سفر، برنامه خود را حداقل به یک فرد مورد اطمینان بگویید. زمان شروع حرکت، مبدا، مسیر حرکت، مقصد، زمان بازگشت و هر گونه برنامه ریزی خود را به سایرین اطلاع دهید تا در صورتی که مشکلی برایتان پیش آمد و در طبیعت گیر افتادید، یا از زمان بازگشت برنامه ریزی شده گذشت، حداقل یک نفر بداند چه اطلاعاتی را باید به نیروهای امدادی بدهد و کجا به دنبال شما بگردد. حتی حرفه ای ها هم در طبیعت گم می شوند، چه برسد به تازه کارها!

حادثه در طبیعت هر لحظه و هر کجا در کمین است. در طبیعت به هیچ عنوان بی احتیاطی نکنید و تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید. یک خطا در طبیعت می تواند به بهای جان شما تمام شود.

از راهنما استفاده کنید

  • معمولا در سفرهای طبیعت گردی می توانید از راهنماهای محلی استفاده کنید که تمام منطقه را مانند کف دستشان می شناسند و حاظر هستند در قبال دریافت مبلغ کمی پول، شما را در طبیعت همراهی کنند. در جنگل و جایی که همه چیز مثل هم هست، در مه شدید و برف و کولاک، گم شدن راحت تر از آن چیزیست که فکر می کنید.

در طبیعت تنها نباشید

  • مسیرهای معمولی چند ساعته که محل گذر افراد زیادی هست و جزو مسیرهای معمول طبیعت گردی به شمار می رود را می توان تنها هم طی کرد. اما اگر قصد دارید سفرهای طولانی و چند روزه در طبیعت داشته باشید پیشنهاد می شود اصلا به تنها سفر کردن فکر نکنید. در طبیعت با هر قدمی که بر می دارید حادثه در کمین شماست. حمله مار و حیوان وحشی، مریضی، سرگیجه و افتادن فشار، زمین خوردن، پیچ خورن پا، شکستی استخوان، گرمازدگی و سرمازدگی و خیلی از موارد دیگر ممکن است در طبیعت برای هر فردی رخ بدهد. پس بهتر است فرد دیگری نیز در کنار شما باشد تا در صورت بروز مشکل بتواند کمک حال شما باشد. خوابیدن و شب مانی تنها در طبیعت را نیز کلا از ذهنتان بیرون کنید. حتی اگر در شب از کنجکاوی حیوانات جنگل در امان بمانید، از ترس تنهایی در تاریکی شب ممکن است نتوانید جان سالم به در ببرید. به ما اعتماد کنید! در صورتی که شب را در طبیعت ماندید به هیچ عنوان اجازه ندهید آتش خاموش شود. آتش روشن حیوانات وحشی را دور نگه می دارد.

اطلاعات خود را به مسئولین بدهید

  • برخی از مسیرهای طبیعت گردی و کوهنوردی به دلیل طولانی، سخت و فنی بودن نیاز دارند تا شما قبل از این که وارد آن شوید اطلاعات شخصی و برنامه سفر خود و گروهتان را به مسئولین اطلاع دهید. مثلا گاهی نیاز است تا قبل از سفر از فدراسیون کوهنوردی مجوز بگیرید و یا به گروه های امداد کوهستان اطلاع دهید که تصمیم دارید از این مسیرها استفاده کنید. در این صورت اگر مشکلی برایتان پیش بیاید دقیقا معلوم است که نیروهای امداد باید کجا را بگردند و دنبال چند نفر باشند.

طبیعت، خانه حیوانات وحشی است. با قدم گذاشتن در طبیعت قبول کرده اید که پا به قلمرو حیوانات گذاشته اید. درست است که اکثر حیوانات وحشی در طبیعت و مخصوصا گونه های موجود در ایران، از انسان دوری می کنند و تا حدودی از انسان می ترسند، اما به هیچ عنوان حیوانات را دست کم نگیرید. شب ها حتما آتش را روشن نگه دارید و در صورتی که در طبیعت با حیوان وحشی روبرو شدید پا به فرار نگذارید و ندوید. سعی کنید قبل از مواجهه با ایجاد صدا وجود خود را به او اعلام کنید و با تغییر مسیر خود از نزدیکی به حیوان بپرهیزید.

قبل از سفر مسیر را چک کنید

  • سعی کنید قبل از این که به طبیعت گردی بپردازید، از افراد مطلع و با تجربه در مورد مسیری که می خواهید طی کنید اطلاعات کافی بگیرید. مثلا مسیر چند ساعت است؟ چه قدر سربالایی و شیب دارد؟ در مسیر چشمه و رودخانه هست؟ بهترین جا برای شب مانی و کمپ زدن در مسیر کجاست؟ خطر حیوانات وحشی دارد؟ کلبه یا جان پناهی در مسیر هست؟ چه لوازمی ضروری هست با خودتان ببرید؟ و سوالاتی از این قبیل! حتی می توانید مسیر خود را در جی پی اس و یا گوگل مپ بررسی کنید و در صورت لزوم پرینتی از آن را همراه داشته باشید. فراموش نکنید که طبیعت با هیچ کس شوخی ندارد!

از مسیر اصلی خارج نشوید

معمولا در طبیعت مسیرهایی وجود دارد به عنوان پاکوب، که به دلیل این که افراد زیادی از روی زمین آن منطقه رفت و آمد کرده اند کوبیده شده و کاملا مشخص است. همیشه از پاکوب و مسیرهای اصلی تردد کنید و به هیچ عنوان میانبر نزنید و از مسیر اصلی خارج نشوید. خروج شما از مسیر به راحتی می‌تواند باعث گم شدن شما شود و خودتان و دیگران را دچار خطر کند. حتی دور زدن یک تپه‌ی کوچک می‌تواند باعث بروز خطر برای شما شود. زمانی که در طبیعت گم شوید تمام تپه‌ها مثل هم می‌شوند، تمام درختان به یک شکل درمی‌آیند و هر چه تلاش بکنید نمی‌توانید مسیر درست را پیدا کنید. این مورد می‌تواند برای شما بسیار خطرآفرین باشد. حتی ممکن است زمانی که از مسیر خارج می‌شوید حیوانی به شما حمله کند. به هیچ عنوان مسیر اصلی و گروه را ترک نکنید و به بهانه‌ی خلوت کردن با خود و لذت بردن از طبیعت از جمع دور نشوید. امنیت شما در طبیعت در گرو بودن شما در جمع است.

کیف کمک های اولیه را فراموش نکنید

  • همیشه چسب زخم و باند استریل و چند پنبه الکل به همراه داشته باشید. داشتن موچین و ناخن گیر هم می تواند لازم باشد. یک شیشه کوچک بتادین و یک قیچی کوچک هم فراموش نشود.

خب، تا همین جای کار را داشته باشید و ادامه را در قسمت بعدی مقاله بخوانید.



نکات مهم خوابیدن در چادر برای کمپر ها ( کوهستان، دشت و …)

چگوه در چادر بخوابیم و اصول و نمات مهم برای خوابیدن در چادر چیست؟ خوابیدن در خارج از خانه و دست و کوهستان و … موقعیت منحصر به فردی را برای کنار گذاشتن امکانات زندگی مدرن و لذت بردن از نزدیکی به طبیعت در اختیار شما قرار می دهد. این به معنی نغض راحتی و متوقف ساختن  نیروی جوان کنندۀ خواب نیست. با داشتن آمادگی های لازم و لوازم مناسب می توان به راحتی خوابید و در ضمن قدردان آسمان پر ستارۀ شب و هوای تاره بود و از آنها لذت برد.

 

لوازم مناسب برای خوابیدن در محوطۀ باز

فرقی نمی کند باکوله پشتی به سفر رفته باشید یا چادر زده باشید، چطور می توانید احتمال یک خواب ایمن و راحت را افزایش دهید؟ گام اول داشتن لوازم مناسب خوب است:

نکات مهم انتخاب کیسه خواب

کیسه خوابی را انتخاب کنید که مدل، امکانات، کیفیت و دمایش مناسب مقصد سفرتان باشد.

  • کیسه خواب های ماشین. معمولا پهن تر هستند و فضای فضای بیشتری را به شما ی دهند (راحت تر هستند) اما برای حفظ دمای بدن کارایی چندانی ندارند (برای شب های خیلی سرد مناسب نیستند). می توان زیپ بعضی از مدل های معمولی آنها را باز کرد و در شب های معتدل تر از آنها به عنوان پتو استفاده کرد.
  • کیسه خواب های کوله پشتی. به خاطر گرم تر بودن و بسته تر بودن بیشتر شکل مومیایی دارند و معمولاً وزنشان سبک تر است. اکثراً با پر قو یا اردک پر می شوند که سریع تر از مواد مصنوعی به هم فشرده می شوند.
  • پد (تشک) خواب. سه نوع پد خواب وجود دارد-پدهایی که خودتان بادشان می کنید، پد های هوایی، فوم هایی با سلول های بسته. در موقع کمپینگ با ماشین، وزن وسایل مسئله ای نیست، پس می توانید از یک تشک یا پد زخیم تر و پهن تر استفاده کنید که راحت تر است. وقتی با کوله پشتی سفر می کنید وزن وسایل بسیار مهم است، بنابراین یک پد بادی فوق سبک یا پد سلول بسته می تواند مطلوب ترین گزینه باشد.
  • بالش

  • می توانید بالشتی از خانه بیاورید یا از یک بالشت قابل باد کردن یا فومی کوچک استفاده کنید. بعضی از کیسه های خواب جیبی دارند که یک بالشتک یا پارچۀ تا شده، مثل کت کرکی یا سوئی شرت پشمی در آن قرار می گیرد.

    چشم بند و گوش گیر

    چشم بندها به طور خاص زمانی که در تابستان در عرض جغرافیایی شمالی چادر می زنید یا در کمپ هایی با نور فراوان می خوابید، بسیار مفید خواهند بود. گوش گیر ها صداهای اضافۀ زیادی را مسدود یا حداقل تعدیل می کنند، از صدای هم چادری تان گرفته تا صدای خش خش برگ های داخل بوته ها. بعضی از مسافران از دست این صداها کلافه هستند.

    آماده شدن برای خواب

    چادرتان را قبل از تاریک شدن هوا مرتب کنید، به خصوص داخل چادر و وسایل خوابتان را. این کار به شما اجازه می دهد وقتی برای استراحت کردن و لذت بردن از عصرتان داشته باشید. این به تنهایی می تواند به یک خواب شبانۀ خوب کمک کند. در اینجا توصیه های بیشتری وجود دارد:

    یک مکان مناسب برای برای چادر زدن انتخاب کنید

    اولین گام این است که مطمئن شوید روی سطح صاف و با دوام چادرتان را برپا کنید که چوب، سنگ یا مخروط های کاج زیر آن قرار نداشته باشد. دقت داشته باشید که مکان انتخابی ایمن و ترجیحا دارای سرپناه باشد. حمله حیوانات، جانوران و حشرات را هم مد نظر داشته باشید.

    یک چراغ دم دست نگه دارید

    کمپرها همیشه در مورد اینکه در طول شب بیپرون چقدر تاریک است سر درگم هستند. یک کلاه نور افکن به سر کنید یا یک چراغ قوه دم دستتان قرار دهید. به محض اینکه چارتان را برپا کردید یک فانوس LED داخل آن آویزان کنید تا بتوانید زمانیکه برای خواب آماده می شوید آن را روشن کنید. امروزه برخی از چادر ها لامپ های نصب شده با نور ضعیف دارند.

    کارهای روزمرۀ همیشگی تان را انجام دهید

    اگر همیشه وقتی خانه هستید مسواک زدن آخرین کاری است که قبل از خواب انجام می دهید، همین کار را هم در کمپینگ انجام دهید (البته این کار را با فاصلۀ زیادی از چادرتان انجام دهید). انجام کارهای روتین یک حس عادی بودن را به محیط جدیدی که اطرافتان را پر کرده القا می کند. موارد آشنا از لوازم رختخواب اغلب برای کودکان اطمینان بخش است.

    تمامی خوراکی ها و لوازم آرایشی معطرتان و به طور ایمنی بیرون از چادر نگهداری کنید

    قوانین مراقبت از موا غذایی از محل تا محل دیگر متفاوت است. اگر با کوله پشتی سفر می کنید بهتر است محفظه های فلزی همراه داشته باشید. قوانین مربوطه را یاد بگیرید و آنها را به کار ببرید. مراقب باشید که در مورد مواد غذایی و زباله ها شلخته و نامرتب عمل نکنید.

    اگر جایی اردو زده اید که خرس ها آن حوالی زندگی می کنند لباسی نپوشید که رایحۀ غذا را به خودش جذب کند. در رابطه با نگهداری از مواد غذایی در موقع سفر هم مقالات زیادی وجود دارد.

    لباس های خشک بپوشید

    هر گونه لباس کثیف یا خیس از عرق را عوض کنید. یک گزینۀ لباس خواب خوب در طول کمپینگ، زیرپوش بلند و تمیز تاپ و شلوارک، به اضافۀ جوراب های تمیز است.

    از پوشیدن لباس های اضافه خودداری کنید

    قبل از اینکه وارد کیسۀ خواب شوید از پوشیدن لباس های زیاد خودداری کنید. پوشیدن لباس های بزرگ در داخل کیسۀ خواب می تواند توانایی کیسۀ خواب در محصور کردن مؤثر گرمای بدن را کاهش دهد. در عوض، لباس هایی مانند کت و کاپشن را روی کیسۀ خواب بیندازید تا  یک لایۀ اضافی عایق ایجاد کنید. یا اگردر ماشین می خوابید از یک روکش یا پتوی قدیمی به عنوان لایۀ اضافی استفاده کنید.

    برای رفتن به سرویس بهداشتی در نیمه شب آماده باشید

    فقط در این مورد، قبل از اینکه به رختخواب بروید یک جفت صندل یا کفش مسافرتی نزدیک درب چادر بگذارید. یک تکه فرش یا یا حولۀ سفر بیرون در چادر بگذارید تا بتوانید به عنوان پادری برای تمیز کردن صندل ها یا کفش هااز آن استفاده کنید. و یادتان باشد که کلاه نور افکنتان را کجا گذاشته اید.

    تشنگی

    اگر احتمال دارد در طول شب تشنه شوید، یک بطری آب کنار کیسه خوابتان قرار دهید.

    صداهای شبانه

    بعضی از کمپرهای آماتور مضطربانه به کوچک ترین صداهای بیرون چادر گوش می دهند. گوش کردن به صدای جغد، یا فکر کردن به اینکه در حال شنیدن صدای یک خرس هستید می تواند دردسرساز باشد.

    به یاد داشته باشید که مخلوقات بسیار کوچک می توانند در شب صداهای بسیار بلندی تولید کنند. پس سعی نکنید آرام باشید. اگر غذایتان را به خوبی جمع کرده باشید، باید حالتان خوب باشد، یا اگر نیاز دارید گوش گیر بگذارید. (اگر آنقدر خوش شانس باشید که نهر آبی در نزدیکی تان باشد، صدای آرام آن می تواند یک لالایی برای خوابیدنتان باشد).

    چگونه در طول شب گرم بمانیم

    در شب های خنک و گرم شاید حتی لازم نباشد زیپ کیسۀ خوابتان را ببندید. اغلب کمپرها فقط پاهایشان را داخل کیسۀ خواب می گذارند و آن را رویشان می اندازند. اگر انتظار شب های گرم را دارید، یک ملحفه و یک پتوی سبک از خانه بردارید. این ها تمام چیزی است که نیاز دارید. اگر می خواهید در یک شب سرد چادر بزنید یا اگر در کل موقع خواب سردتان می شود. این توصیه ها به شما کمک می کنند گرم بمانید:

    • قبل از خواب یک وعده یا میان وعدۀ سبک بخورید. فرایند هضم از داخل به گرم شدن بدنتان کمک می کند، و حرارتی که برای یک خواب راحت نیاز دارید را تولید می کند.
    • قبل از رفتن به کیسۀ خواب یک نوشیدنی گرم و غیر الکلی بنوشید. الکل رگ ها را منبسط کرده و از دست رفتن گرمای بدن را تشدید می کند.
    • قبل از اینکه بخوابید کمی ورزش انجام دهید. البته نه خیلی زیاد، چون ر این صورت عرق می کنید و بیشتر بیدار می مانید. دراز و نشست داخل کیسۀ خوابتان یک راه آسان برای گرم کردن خودتان و کیسۀ خوابتان است.
    • باز هم به یاد داشته باشید زیرپوش بلند و جوراب های خشک و تمیز بپوشید. اگر احتمال می دهید گردنتان یخ کند، یک گردن پوش گرم و نرم ببندید.
    • یک کلاه بافتنی گرم بپوشید. اگر همان وقت که وارد کیسۀ خواب شدید سردتان بود، یک کلاه بافتنی بپوشید. اگر نیمه شب خیلی گرمتان شد به راحتی می توانید کلاهتان را بردارید.
    • حتی اگر کلاه هم سرتان بود، باز هم کلاه کیسه خوابتان را محکم دور سرتان بپیچید. در شب های سرد و یخبندان فقط یک سوراخ برای دماغ و دهنتان باز بگذارید.
    • یک فوم سلول بسته اضافه کنید. علاوه بر پد خوابی که به طور معمول زیرتان می اندازید، یک عایق اضافه تر هم زیر تشک خوابتان قرار دهید.
    • داخل کیسه خوابتان را با لباس های خشک پر کنید. با این کار فضاهای خالی را پر می کنید و فضایی که حرارت بدن شما باید گرم کند را کاهش می دهید.
    • یک بطری آب گرم در مرکز بدنتان قرار دهید. زیرا مرکز بدن شما منطقۀ اصلی تولید گرما است. حتی برای سریعتر گرم شدن می توانید بطری را کنار شریان های ران هایتان (بین دو پایتان) قرار دهید.