حس خوب زندگی

حس خوب هدیه میدهم

حس خوب زندگی

حس خوب هدیه میدهم

ایرانگردی ارزان با کمی برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی

«ما امسال عید می‌خواستیم هند برویم اما کارها جور نشد، تعطیلات چند روزی کیش می‌رویم.»
این بخشی از صحبت‌های خاله بزرگم در جمع خانوادگی‌مان بود و من با کنجکاوی پرسیدم: «یک سفر چند روزه کیش چقدر می‌شود؟» و خاله‌ام از آن سر اتاق گفت: «چیز زیادی نمی‌شود، فکر کنم نفری یک و دویست تمام شود» پیش خودم حساب کردم با کنار گذاشتن پول قسط‌هایم چند ماه باید پول‌هایم را جمع کنم تا بدون دغدغه به یک سفر داخلی بروم. خاله‌ام با شوق خاصی گفت: «تابستان می‌خواهیم استانبول برویم، پول‌هایت را جمع کن که تو هم بیایی» دود از سرم بلند شد یعنی من باید حقوق چند ماهم را روی هم بگذارم تا بتوانم به این سفر بروم؟ مگر می‌شود با این درآمد به فکر سفر خارج از کشور بود؟

مثل هر سال دور هم جمع شده بودیم تا درباره تعطیلات عید به توافق برسیم، هر کس نظری می‌دهد، یکی شمال، یکی کیش و یکی هم مشهد را پیشنهاد می‌دهد. برای کیش رفتن باید به فکر بلیت و اقامت بود و برای شمال باید به جا، ماشین و هزینه‌هایش فکر کرد. در واقع هر کدام دردسرهای خاص خودش را دارد، هرکس در مورد اینکه از چه راهی و چطور باید سفر کنیم حرف می‌زند و دلایلش را می‌گوید. بحث حسابی داغ است یعنی همیشه در این روزها داغ‌ترین و مهم‌ترین بحث خانواده‌مان مسافرت عید است و تقریباً هیچ کدام هم در مورد مقصد اصلی به اتفاق نظر نمی‌رسیم. افراد برای سفر کردن در چند مورد به نقطه اشتراک نمی‌رسند، یکی وقت دارد، پول دارد اما ماشین ندارد، یکی پول ندارد اما وقت و ماشینش را دارد، یکی پول و ماشین را دارد ولی وقت و حوصله ندارد. هرکس در این گیرودار یک مشکلی دارد و به همین دلیل است که هر کدام به طرق مختلف سفر می‌کنیم. مهم این است که بالاخره پس از کش و قوس فراوان به این نتیجه می‌رسیم که برای یک مسافرت خانوادگی و دسته جمعی برنامه‌ریزی کنیم. در این سفر با کمترین هزینه بیشترین استفاده را می‌بریم، هم در کنار هم هستیم و هم برایمان خاطره‌انگیز می‌شود.

برنامه‌ریزی و حساب و کتاب

اکثر مردم ما فقط در تعطیلات عید نوروز می‌توانند مسافرت بروند چون در طول سال با توجه به مشغله کاری که دارند چنین فرصتی برایشان کم پیش می‌آید اما شکل و شمایل سفرها با هم فرق می‌کند. مسافرانی هستند که دوست دارند جای جای کشورشان را ببینند و در داخل کشور سیر و سیاحت کنند. این دست از افراد زمینی، برخی ریلی و بعضی نیز هوایی و دریایی سفر می‌روند. مسافرت‌های خارجی هم برای کسانی است که به قولی پول پارو می‌کنند و می‌توانند از پس هزینه‌های میلیونی تورهای گردشگری و اقامت در کشور‌های مختلف بربیایند. آسیاگردی بیشتر از اروپاگردی، استرالیا و امریکا گردی طرفدار دارد و این درصد کم برای رفتن به این کشورها هم وقت و هم هزینه لازم را دارند و اگر هم وقت نباشد، سعی می‌کنند با پول آن را جبران کنند.

برای یک ایرانگردی لازم نیست که حتماً جیب پرپولی داشته باشی، با امکانات و پول کمتر نیز می‌توانیم در طول مدت تعطیلات به چند استان و شهر مختلف ایران سفر کنیم و با توجه به امتیازات در نظر گرفته شده در این مدت، از طبیعت و مکان‌های گردشگری دیدن کنیم. حساب کردن هزینه‌های سفر بسته به داخلی و خارجی بودن کمی متفاوت است. زمان، هزینه و داشتن ماشین شخصی در این میان عنصرهای اصلی هستند.

هزینه اقامت، خورد و خوراک، تفریحات و سایر ملزومات سفر جدا محاسبه می‌شود و باید دید خانواده‌ها برای گذراندن این مدت چقدر می‌خواهند بودجه کنار بگذارند. اکثر ایرانیان در این ایام با وسیله شخصی و به صورت خانوادگی و دسته جمعی مسافرت می‌روند که تمامی هزینه‌ها بین آنها تقسیم و از این نظر به نفعشان می‌شود. سهم هر نفر و کل خانواده در این تقسیم‌بندی منصفانه بوده و به نسبت تورهای گردشگری مبلغ کمتری خرج می‌کنند، البته این مدل سفر سختی‌هایی هم دارد که داشتن یک همسفر خوب و خانواده‌ای که با شما در همه موارد همراه باشد، این سختی‌ها را برایتان به شیرینی تبدیل خواهد کرد. اگر بخواهیم یک خانه محلی، سوئیت یا ویلا کرایه کنیم، هزینه اجاره روزانه آن از 50هزار تومان در نقاط مختلف کشور شروع می‌شود و در برخی شهرها و بسته به موقعیت مکانی و امکانات تا 900هزار تومان هم دیده شده است. باید دید بودجه مالی که خانواده‌ها برای این منظور در نظر گرفته‌اند چقدر است؟

مسافران ایرانگرد

سرتاسر ایران هنگام بهار و شروع سال نو حال و هوای خاصی دارد و هر نقطه از این سرزمین که پا می‌گذاریم، از دیدن زیبایی‌هایش خسته نمی‌شویم. در واقع راست است که می‌گویند ایران کشور چهار فصل است و مسافران به جای اینکه خارج از کشور بروند می‌توانند آب و هوای قاره‌های دیگر را در داخل نیز تجربه کنند. غرب، شرق، شمال و جنوب ایران فرقی ندارد. همه جای ایران دیدنی است و با خرج کمتری می‌توانیم ایرانگردی متفاوتی داشته باشیم.

وسیله شخصی بیشترین طرفدار را دارد و اکثراً دوست داریم که با ماشین خودمان سفر کنیم و هزینه کمتری هم بابت این چند روز بپردازیم. دست به نقد ماشین در پارکینگ است و هر وقت که اراده کنیم می‌توانیم بار سفر ببندیم و خودمان را به جاده بسپاریم. در واقع اختیار در دست خودمان است و هر جا که دوست داریم اتراق می‌کنیم.

حالا اگر ماشین نداشته اما وقت کافی داشته باشیم اولین گزینه چیست؟ اتوبوس‌های بین شهری، به شرطی که مسیر خسته‌کننده و طولانی نباشد. قیمت بلیت‌‌های مسافرتی متفاوت است و بستگی به میزان مسافتی دارد که برای سفر انتخاب می‌کنیم. البته پیدا کردن بلیت مقصد مورد نظر در روزهای پایانی سال و در طول تعطیلات بسیار سخت است و مسافران برای اینکه با مشکل مواجه نشوند باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. برای یک سفر داخلی از 15 تا 50هزار تومان هزینه لازم است. گزینه بعدی استفاده از خطوط ریلی است که محدودیت داشته و فقط چند مسیر مشهد، تبریز، اصفهان، جنوب، شمال و بندرعباس را پشتیبانی می‌کند. قیمت‌های بلیت یک سفره قطار از 19 تا 67هزار تومان است. با یک حساب سر انگشتی برای یک سفر زمینی با ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری باید متوسط نفری 50هزار تومان هزینه کرد. حالا تصور کنید وقت نداریم و مسیر طولانی است، هزینه هم برایت اهمیت ندارد، ذهنمان بعد از این دو گزینه به سفر هوایی می‌رسد. هزینه سفر هوایی بیشتر از سایر سفرهاست که طبق تعرفه‌های سال 92 ارزان‌ترین مسیر 192و گران‌ترین آنها 405 هزار تومان به صورت رفت و برگشت است.

البته سازمان گردشگری هر ساله برای تشویق هموطنان به سفرهای داخلی و استفاده از هتل‌ها مزایا و تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد. در همین تهران استفاده از هتل‌ها و اماکن تاریخی تخفیف ویژه‌ای دارد و کسانی که حوصله سفرهای برون‌شهری را ندارند می‌توانند با یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق از این امکانات و مزایا استفاده کنند. اطراف شهر بهترین گزینه برای کسانی است که نمی‌توانند به جاهای دور بروند و از این فضای خوب و محیط خلوت استفاده کنند.

هتل‌های سراسر کشور قیمت‌های تقریباًَ ثابتی دارند که با در نظر گرفتن ستاره هتل‌ها و درجه‌بندی‌ها، اتاق‌های یک تخته هتل‌های سه ستاره شبی 39هزار تومان و هتل‌های پنج ستاره 385هزار تومان تخمین زده شده‌اند و مسافران به فراخور جیب‌شان برای اقامت آنها را انتخاب می‌کنند. تجربه‌ای که در خانه‌های اجاره‌ای یا محلی به دست می‌آوری قابل مقایسه با هتل نیست و باید کارهای شست‌و‌شو، غذا درست کردن و نظافت بین نفرات تقسیم شود و خبری از راحتی و غذای حاضر آماده نیست.

برخی هم کم‌حوصله هستند و اصلاً دوست ندارند به خودشان سختی بدهند و زحمت فکر کردن و برنامه‌ریزی برای سفرشان را به دیگران می‌سپارند. برای اینکه بدانیم سفر با تورهای گردشگری چه قیمتی دارد، گشتی در سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌زنیم تا از آخرین قیمت‌های تورهای داخلی ویژه نوروز 93 آگاه شویم. با یک نگاه سرسری هم می‌توان فهمید که قیمت‌ها از سال پیش افزایش یافته و برخی از آنها نیز تعجب‌آور است. برای تهران گردی یک روزه حداقل باید 40 تا 60 هزار تومان خرج کرد، تورهای دوتا سه شب مشهد از 250 تا 500هزارتومان و شمال هم در همین حدود قیمت است. در این میان برای سفر به شیراز از 700 تا یک میلیون و200، اصفهان از 280تا 800هزار تومان، قشم از 700 تا یک میلیون و200 و کیش که طرفداران خاص خودش را دارد از 500 تا یک میلیون و200 باید هزینه کنیم.

تورهای مسافرتی یک خوبی دارد که هزینه خوراک، گردش و بازدید را قبل از سفر حساب می‌کنند اما سایر مسافران باید برای بازدید از برخی اماکن و کلاً گشت‌وگذارشان در طول مسافرت هزینه‌ای کنار بگذارند. البته برخی نیز با توجه به این قیمت‌های سرسام‌آور نوروزی، در هر موقعیت جغرافیایی که هستند، چادر می‌زنند و در استراحتگاه‌ها ساکن می‌شوند. البته این مدل سفر رفتن به همین سادگی‌ها هم نیست و با هر کسی نمی‌توان همسفر شد وگرنه کل سفر به شما زهر می‌شود و از رفتن پشیمان می‌شوی. به غیر از این باید با تجهیزات کامل عازم شد، از چادرمسافرتی و ظروف مورد نیاز گرفته تا لوازم خواب و استراحت، مواد شوینده و بهداشتی، یعنی کلا باید حساب همه چیز را کرد و مجهز عازم سفر شد. با این شرایط برای یک ایرانگردی چند روزه از طرق مختلفی که گفته شد می‌توانید برای یک سفر خوب برنامه‌ریزی کنید، همین الان بار سفر ببندید و کاملاً از این تعطیلات لذت برده و احساس رضایت داشته باشید.

جهانگردان پولدار

سفرهای ایام نوروز فقط به داخل کشور محدود نمی‌شود و درصدی از افراد هستند که با توجه به درآمد و وضعیت مالی خوبی که دارند به کشورهای مختلف سفر می‌کنند. هرچند درصد این افراد کم است اما در سال‌های اخیر رشد پیدا کرده است و انگیزه بیشتر آنها مواردی است که به هیچ وجه با قوانین و سبک زندگی اسلامی ما سنخیت ندارد. وقتی درآمد افراد از یک حدی بالا می‌رود افراد دوست دارند تفاوتشان را با بقیه یک جورایی نشان دهند و سفر خارج از کشور بهترین راه فخرفروشی است. طبق آمارها در این ایام حداقل 5/4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود که شاید با توجه به نوسانات قیمت دلار این رقم در سال جدید افزایش پیدا کند. بیشتر کسانی که به سفرهای خارجی می‌روند تورهای گردشگری را انتخاب می‌کنند و عده قلیلی هستند که با توجه به شناخت و آشنایی که از کشور موردنظرشان دارند شخصا سفر می‌کنند.

این از ما بهتران هم دو دسته هستند کسانی که کشورهای اطراف و آسیایی را برای سفر انتخاب می‌کنند و گروهی که حاضرند قیمت یک اتومبیل را برای این چند روز بپردازند و هزینه سفرشان بیش از 30میلیون می‌شود. البته این ارقام فقط مختص به یک نفر است و اگر یک خانواده سه یا چهار نفری قصد سفر داشته باشند این مبلغ سر به فلک می‌کشد. ترکیه، امارات، ارمنستان، گرجستان، قبرس، یونان، مالزی و تایلند از جمله کشورهایی هستند که در ایام نوروز مورد استقبال قرارمی گیرند. برزیل، چین، لبنان، ژاپن و هند در رده بعدی قرار دارند اما اقیانوسیه، امریکا و اروپاگردی داستان دیگری دارد و باید یک کیف پر از یورو و دلار داشته باشی تا برای یک سفر چند روزه هوس رفتن به فرانسه، هلند یا اسپانیا به سرت بزند.

به طور متوسط در ایام عید امارات از یک میلیون و 800 شروع و تا 3میلیون هزینه دارد. ترکیه هم در همین حدود قیمت است. شرق آسیا 2میلیون و 800 تا 4میلیون، چین از 5/4 میلیون تا 5/6 میلیون، کشورهای همسایه ارمنستان و گرجستان هم تا 5/2 میلیون هزینه دارد. برای سفر به قاره‌های دیگر هم هزینه را طور دیگری حساب می‌کنند، این تورها قیمتی بین 7/2 تا 4میلیون به اضافه 3 تا 5 هزار دلار برای یک هفته بیشتر در نظر می‌گیرند. در کل می‌توان گفت یک سفر برزیل، استرالیا و چند کشور اروپایی برای هر نفر در حدود 16 تا 19میلیون آب می‌خورد. آنچه مسلم است این مسافران برایشان فرق نمی‌کند که بازار ارز چه وضعیتی دارد، فقط هدفشان گذراندن این ایام در بیرون از مرزهای کشور است، پول که از پارو بالا می‌رود به جای خرج کردن آن در سرزمین خود و استفاده از خدمات و کالای ایرانی به دنبال هرچیزی که به کشورهای دیگر ربط دارد، هستند.

سفر ارزان و خاطره‌انگیز

طولانی بودن تعطیلات، روحیات ایرانیان و رسم دیرینه‌ای که داریم باعث می‌شود در این ایام سفرهای زیادی انجام شود. لطف مسافرت به این است که از تک‌تک لحظاتمان بهره برده و از زمان ممکن نهایت استفاده را برای کسب تجربه و دیدن زیبایی‌ها ببریم. در این بین خانواده‌هایی هم هستند که ترجیح می‌دهند به جای ماندن در خانه حتی در اطراف شهرشان گردش کنند و با کمترین امکانات و هزینه بهترین اوقات را برای خود رقم می‌زنند. در این ایام و کلاً در تعطیلات به کرات دیدیم که خانواده‌ها در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها چادر می‌زنند، از امکانات محل مورد نظر استفاده کرده و با به راه انداختن آتش، اجاق و منقل غذا درست می‌کنند.

این دست مسافران دوست دارند خورد و خوراکشان را خودشان تأمین کنند و مطمئناً نسبت به کسانی که همه وعده‌های غذایی‌شان را به رستوران، فست‌فود و اغذیه فروشی می‌روند، هزینه کمتری می‌کنند. در واقع با توجه به وسع مالی‌شان سعی می‌کنند خوش بگذرانند. وقتی که به یاد این روزها می‌افتیم، لبخند بر لبمان نقش می‌بندد، دیدن عکس‌های یادگاری این ایام برایمان جالب بوده و مرور خاطراتش هر از چند گاه بسیار لذت‌بخش است. بی‌شک بدون رفتن به سفر خارجی، اقامت در هتل پنج ستاره و اقامت در ویلاهای لوکس هم می‌توان از این تعطیلات لذت برد و خوش گذراند.

جاهای دیدنی فرانسه؛ سفر مجازی به جاذبه تماشایی فرانسه، از پاریس تا آلزاس

جاهای دیدنی فرانسه

جاذبه‌های فرانسه در بین تمام گردشگران از سراسر دنیا بسیار خواهان دارد. جاهای دیدنی فرانسه به زبان انگلیسی در موتور جست‌وجوی گوگل یکی از بالاترین آمارها را دارد. در این مطلب از چطور، قرار است سفری مجازی به فرانسه داشته باشیم. به‌علاوه، ۱۰ جاذبه معروف فرانسه را نیز معرفی خواهیم کرد، شامل دیدنی های پاریس، مکان های دیدنی تاریخی فرانسه و جاذبه‌های طبیعی این کشور. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا از زیبایی‌های فرانسه و چگونگی سفر مجازی به این کشور برایتان بگوییم.

فرانسه از کشورهای خوش‌آب‌‌ورنگ در صنعت گردشگری است. بهترین و متنوع‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در نقاط مختلف این کشور می‌توانید ببینید. از خیابان‌های پرزرق‌وبرق «پاریس» تا ساحل طلایی «آزور» و دهکده‌های انیمیشنی «آلزاس» باید در فرانسه پیشروی کرد و از این سفر ماجراجویانه لذت برد. قلعه‌های افسانه‌ای، کلیساهای جامع با معماری‌های خارق‌العاده، دهکده‌های رؤیایی، موزه‌ها و… همگی در فهرست جاهای دیدنی فرانسه قرار می‌گیرند.

در ادامه، ۱۰ جاذبه دیدنی مهم فرانسه را در سه بخش باهم مرور خواهیم کرد:

  • جاذبه‌های طبیعی؛
  • جاذبه‌های تاریخی؛
  • جاذبه‌های شهری.

جاذبه‌های طبیعی فرانسه

۱. ساحل آزور، آرامش در حاشیه مدیترانه

سواحل آزور از جاهای دیدنی فرانسه

خط ساحلی آزور از جاهای دیدنی فرانسه است که قسمت‌های مختلفی از این کشور را شامل می‌شود و تا ایتالیا ادامه می‌یابد. این سواحل در حاشیه مدیترانه قرار دارند. شروعشان از جنوب شرقی فرانسه است و شامل شهرهایی همچون «نیس» و «آنتیب» هستند. این دو شهر زیباترین سواحل آزور در فرانسه را دارند.

خط ساحلی آزور استراحتگاه تابستانیِ بسیاری از عاشقان آفتاب و دریاست. به‌علاوه، از جاذبه‌های طبیعی در فهرست جاهای دیدنی فرانسه نیز محسوب می‌شود. سواحل این منطقه، با امکانات رفاهی فوق‌العاده، انتخاب بیشتر ثروتمندان و افراد مشهور برای گذران تابستان است. این سواحل در تابستان، با ویلاهای لوکس و قایق‌های تفریحی لاکچری در آب‌های مدیترانه، به استقبال گردشگران می‌رود.

چرا باید ساحل آزور را ببینیم؟

زیباترین سواحل دنیا در این منطقه واقع شده است. علاوه بر طبیعت تماشایی، امکانات رفاهی لوکس و جاذبه‌های تفریحی این منطقه سبب می‌شود گردشگران تابستانی متفاوت و لذت‌بخش را تجربه کنند.

۲. جزیره مون سن میشل، جاذبه‌ای افسانه‌ای در فرانسه

جزیره مون سون میشل از جاهای دیدنی فرانسه

جزیره مون سن میشل یکی از جاهای دیدنی فرانسه است. این جزیره در منطقه «نرماندی» این کشور قرار دارد. زیبایی این جزیره با دیوار سنگی اطرافش بسیار بیشتر شده است. اطراف این حصار سنگی، به‌واسطه جزرومدهای مداوم، غرق در آب یا خشک می‌شود. همین امرِ طبیعی زیبایی این جزیره را بیش‌ازپیش جلوه می‌دهد.

معماری قرون‌وسطایی این کلیسا، ارتفاع چشمگیر سازه‌های باستانی سنگی در این جزیره و نیز موقعیت جغرافیایی آنها سبب شده تا به یکی از مرموزترین جاهای دیدنی فرانسه تبدیل شود. این جزیره شبیه یک هرم درون آب خودنمایی می‌کند. ظاهری افسانه‌ای شبیه به قصه‌های تخیلی و کلاسیک نیز دارد. این جزیره در انتهای رودخانه «کوئنون» واقع شده است.

چرا باید جزیره مون سن میشل را ببینیم؟

این جزیره از جاذبه‌های طبیعی، و ساختمان‌های سنگی‌اش از مکان های دیدنی تاریخی فرانسه هستند. این جزیره سنگی در فهرست یونسکو نیز دیده می‌شود و از مهم‌ترین جاهای دیدنی فرانسه است. ماجراجویی در فضای رازآلود قلعه و کلیسا، در جغرافیایی عجیب‌وغریب جزیره، برای گردشگران بسیار مهیج و جذاب خواهد بود. در این بخش از سفر مجازی به فرانسه، پیشنهاد ما جزیره مون سن میشل است. خودتان را برای یک سفر مهیج و پرماجرا آماده کنید و این بار در تور مجازی بازدید از جاهای دیدنی فرانسه با تصویر و ویدئوهای جزیره مون سن میشل همراه شوید.

۳. منطقه پروانس، سرزمینی به‌رنگ بنفش در فرانسه

مزارع بنفش پروانس از جاهای دیدنی فرانسه

معمولا تصاویر مزارع در ذهن ما به‌رنگ سبز یا طلاییِ حاصل از خوشه‌های گندم تداعی می‌شوند. منتها در بسیاری از نقاط دنیا، طبیعت این قانون کلیشه‌ای را بر هم زده و مزارعی با ‌رنگ‌‌هایی رؤیایی پیش رویتان قرار داده است؛ مزارعی که نظیرشان را در انیمیشن‌ها یا تصاویر کتاب‌های کودکانه دیده‌اید. منطقه پروانس در فرانسه از همین مزارع رؤیایی است. پروانس سرزمینی خوش‌رنگ از مزارع اسطوخودوس بنفش است که زیبایی‌اش در اواخر بهار و اوایل تابستان به اوج خود می‌رسد.

عطر خوش این مزارع در هوای دهکده‌های منطقه می‌پیچد و آنجا را به بهشت تبدیل می‌کند. باغ‌های زیتون، آفتاب طلایی، آب‌وهوای مطبوع، دهکده‌‍‌های خوش‌منظره و زیبایی طبیعت این روستاها از خاصیت منطقه پروانس در فرانسه است. علاوه بر جذابیت‌های طبیعی، از منظر تاریخی نیز این منطقه قابل‌توجه است. خرابه‌های بازمانده از دوران قرون‌وسطی سبب شده تا پروانس جذابیت تاریخی نیز داشته باشد.

چرا باید به منطقه پروانس سفر کنیم؟

اقامت در روستاهای این منطقه تجربه‌ای ناب برای گردشگران خواهد بود. در پروانس فرانسه می‌توانید طبیعتی خاص با رنگ و شمایل منحصربه‌فرد را تماشا کنید و از بازمانده‌های آثار تاریخی نیز بازدید کنید. قدم‌زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش و رفتن به‌سراغ رستوران‌هایی با غذاهای خوش‌مزه، از دیگر تجربه‌های آرامش‌بخش و شیرین سفر به پروانس است. این منطقه به خوش‌مزگی غذاهای محلی‌اش معروف است که روغن‌زیتون، سبزیجات و گیاهان معطر از اجزای مشترک بیشتر آنهاست.

جاذبه‌های تاریخی فرانسه

۴. برج ایفل، بانوی آهنین پاریس

برج ایفل از جاهای دیدنی فرانسه

وقتی اسم پاریس را می‌شنویم، برج ایفل در ذهنمان نقش می‌بندد. این سازه خوش‌قواره نماد پاریس است. سازنده این برج فلزی «گوستاو ایفل» از مهندسان متخصص در سازه‌های فلزی است. برج ایفل نام خود را از این مهندس خوش‌ذوق به ارث برده است. ۸هزار قطعه در ساخت این سازه به کار برده شده است و شاهکاری تمام‌عیار محسوب می‌شود. ساخت ایفل از سال ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ طول کشیده است. این سازه برای برگزاری نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه بنا شده است.

از نکات جالب در تاریخ ساخت ایفل، احساس ناخوشایندی بود که بسیاری چهره‌های آشنای آن زمان از جمله «امیل زولا» و «الکساندر دوما» نسبت به ساخت این برج داشتند. منتها اکنون این برج ۳۲۰متری از جاذبه‌های محبوب پاریس است و از شاهکارهای بی‌مانند هنر معماری به شمار می‌رود.

چرا باید برج ایفل را ببینیم؟

برج ایفل به بانوی آهنین مشهور شده است. علاوه بر پاریس، نمادی از فرانسه نیز محسوب می‌شود. طراحی برج ایفل بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است و برای گردشگران تجربه‌ای بسیار دوست‌داشتنی است. این برج از مشهورترین مکان های دیدنی پاریس است. سفر به فرانسه، بدون دیدن آن و غرق‌شدن در طراحی هندسی باشکوهش، کامل نخواهد بود

۵. موزه لوور، تماشای تکه‌هایی از تاریخ جهان

موزه لوور از جاهای دیدنی فرانسه

موزه لوور از شناخته‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های دنیا در فهرست دیدنی های پاریس است. این موزه مجموعه کاملی از دیدنی‌های تاریخی و هنری بسیاری از سرزمین‌های جهان محسوب می‌شود. موزه لوور در کاخی سلطنتی هم‌نام خودش قرار دارد. بسیاری آثار مشهور تمدن غرب در موزه لوور نگهداری می‌شوند. این موزه یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی فرانسه و پاریس به شمار می‌رود. تابلوی مونالیزا اثر داوینچی، جشن عروسی در کانادا اثر ورونزه، مجسمه ونسو میلو و… از نمونه‌های آثار واقع در این موزه‌اند.

چرا باید موزه لوور را ببینیم؟

هنر و تمدن معرف هویت تاریخ و فرهنگ کشورها هستند و ماجراجویی در مکانی که کلکسیونی از این آثار معروف است شانس بزرگی است که با سفر به فرانسه و پاریس نصیبتان خواهد شد. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در این موزه به نمایش گذاشته شده است و هرکدام از این شاهکارهای هنری، نماینده تمدن و فرهنگ غنی یک تکه از دنیا هستند.

بخش مهمی از لوور به تاریخ تمدن ایران اختصاص دارد. آثار ارزشمندی از تاریخ باستان کشورمان همچون کتیبه داریوش، بخش‌هایی از کاخ آپادانا در شوش و… در این موزه نگهداری می‌شود. تماشای این تعداد اثر برجسته در یک روز یا حتی یک هفته غیرممکن است.

ما به شما سفر مجازی به فرانسه برای بازدید از این موزه را پیشنهاد می‌کنیم تا علاوه بر مدیریت زمانتان برای بازدید، در شرایطی که سفر به فرانسه برایتان میسر نیست، بتوانید بازدیدی هیجان‌انگیز از مشهورترین موزه دنیا داشته باشید.

۶. کاخ ورسای، نمادی از شکوه تاریخ سلطنتی فرانسه

کاخ ورسای از جاهای دیدنی فرانسه

مجموعه کاخ‌های ورسای در نزدیکی پاریس، از زیباترین بناهای باقی‌مانده از تاریخ پادشاهی فرانسه است که به دوران لویی چهاردهم مرتبط می‌شود. این مجموعه از مکان های دیدنی تاریخی فرانسه‌اند. معماری شگفت‌انگیز و هنرمندانه این کاخ‌ها، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. ورسای در ابتدا محل زندگی خانواده سلطنتی بوده است؛ اما در نهایت این خانواده به خواست انقلابیون کاخ را رها می‌کنند و در پاریس ساکن می‌شوند. کاخ ورسای به‌عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شده است.

چرا باید کاخ‌های ورسای را ببینیم؟

معماری کاخ‌های ورسای بسیار تماشایی است و تاریخ مصورِ بخشی از فرهنگ و هنر فرانسه را به نمایش می‌گذارد. ماجراجویی در این جاذبه برای عاشقان بازدید از جاذبه‌های تاریخی بسیار مهیج خواهد بود. قسمتی در طراحی این مجموعه وجود دارد که با آینه‌های مختلف تزیین شده است و از سالن‌های اصلی دیدار درباریان و پادشاه بوده است. با تابش نور خورشید، عبور اشعه‌ها از پنجره‌ها و انعکاس آنها از آینه‌ها، این تالار به جواهری درخشان تبدیل می‌شود و بسیار جذاب و تماشایی است. طراحی به سبک باغ‌های رسمی فرانسوی، استخرهای زیبا، درختچه‌های مرتب و فواره‌های باشکوه و… از ویژگی‌های محوطه‌های سرسبز این مجموعه تاریخی است.

۷. کلیسای جامع نوتردام، الهام‌بخش داستان گوژپشت ویکتور هوگو

کلیسای نوتردام از جاهای دیدنی فرانسه

کلیسای جامع نوتردام یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین نمونه‌های معماری گوتیک است. طرح‌های خارق‌العاده، ظرافت‌های هنرمندانه و خلاقیتی بی‌نظیر در ساخت این کلیسا به چشم می‌خورد. شیشه‌های خوش‌رنگ این کلیسا با هنر «ویترای» یا همان نقاشی به‌روی شیشه تزیین شده است. پنجره‌های این کلیسا با وجود این شیشه‌ها، روشنایی روز را به شکل چشمگیری به داخل هدایت می‌کنند. شبستان کلیسا نیز با پرتوهای رنگارنگ نور، به اثر هنری مجذوب‌کننده‌ای تبدیل می‌شود. نقاشی روی این شیشه‌ها داستان‌های کتاب مقدس را به‌شکلی هنرمندانه‌ و با ظرافتی تحسین‌شده و توجه دقیق به جزئیات به تصویر می‌کشد.

چرا باید کلیسای نوتردام را ببینیم؟

نوتردام همچون الهه‌ای مقدس، مرکز انرژی‌بخش پاریس شده است و از قرن یازدهم در این شهر قرار دارد. این کلیسا از گنجینه‌های فرهنگی و از مکان های دیدنی تاریخی فرانسه محسوب می‌شود. در فهرست آثار یونسکو نیز به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک قرون‌وسطا شناخته می‌شود.

کلیسای نوتردام در آوریل ۲۰۱۹ آتش گرفت که یکی از تلخ‌ترین حادثه‌های آن سال بود. برج مخروطی و بخشی از سقف این کلیسا بر اثر آتش‌سوزی ریزش کرد و بعضی از تزیینات داخلی سازه نیز آسیب دید. با وجود آثار تلخی که از این آتش‌سوزی به جا مانده است، هنوز هم کلیسای باشکوه نوتردام قلب تپنده پاریس است و از زیباترین جاهای دیدنی فرانسه شمرده می‌شود. این کلیسا اکنون بسته است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. منتها از طریق بازدید مجازی می‌توانید داخل این جاذبه‌ قرون‌وسطایی شوید و شکوه معماری گوتیک را در آن مشاهده کنید.


10 جاذبه گردشگری برتر ایران

از نگاه عده‌ای سوئیس، دانمارک و فرانسه را می‌توان به گوشه‌ی از بهشت تشبیه کرد اما بدون اغراق بهشت واقعی سرزمین مادری خودمان ایران است.

کشوری که در هر گوشه از آن‌یکی از چهارفصل را می‌توان دید، کشوری معروف به مهد ادب و هنر و شعر و تاریخ،  اینجاست که شعر حضرت حافظ را می‌توان زمزمه کرد:


سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد              وآن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد


سفر همیشه همراه با حس خوب سرزندگی، جوانی و شادابی ست و این همه را می‌توانیم به راحتی در چند کیلومتری شهر محل سکونتمان پیدا کنیم . ایران مقصد غنی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است فقط کافیست چشم دل بگشاییم.

انتخاب ده جاذبه برتر ایران کار بسیار سختی است  اما در این مطلب تلاش کردیم لیستی از زیبایی‌های میهنمان را با هم مرور کنیم:

 

۱- آرامگاه حافظ- استان فارس:

 

شیراز شهری پر از یادگاری‌های ارزشمند از فرهنگ،  تمدن و ادب است. قدم زدن در خیابان‌هایش در اردیبهشت ماه با عطر خوش بهار نارنج بهشت را برایتان می‌سازد.

خاطره ساختن با این شهر کار سختی نیست: اگر حال و هوای دلتان هوس تاریخ بکند بناهای زیادی چون تخت جمشید شما را سیراب خواهند کرد و اگر شعر و ادب، بدون شک آرامگاه لسان‌الغیب بهترین گزینه خواهد بود.

جالب است بدانید این آرامگاه مقام نخست بازدید- هم گردشگر داخلی و هم گردشگر خارجی –  را در سال پیش از آن خود کرده است . حافظ یار دیرینه همه ما ایرانیان ست – لازم نیست شاعر باشیم،  آرامگاهش برای همگان چه ایرانی و چه خارجی مآمنی پر از آرامش است.  برای خلوت کردن با این شاعر پرآوازه کافیست به شمال شهر شیراز پایین‌تر از دروازه قرآن سری بزنید  مجموعه‌ی بی‌نظیر با باغی از گل‌های رنگارنگ و درختان بلند انتظار شمارا می‌کشد.

 

جاذبه های گردشگری ایران

حافظیه شیراز

 

۲- قلعه بابک کلیبر- استان آذربایجان شرقی:

 

آذربایجان شرقی یکی از زیباترین استان‌های ایران است و فارغ از زیبایی‌های شهر تبریز جاذبه‌های بکر طبیعی این استان برای نمونه رود ارس و روستای کلیبر مثال‌زدنی است.

قلعه بابک یا دژ بابک که مقر سردار بزرگ تاریخ،  بابک خرمدین بوده است نمونه‌ای از معماری هوشمندانه قرن سوم هجری به شمار می‌رود.

برای رسیدن به این قلعه باید از مسیرهایی کمی دشوار عبور کرد البته چشم‌انداز زیبای مسیر به‌قدری ست که انگیزه صعود را در شما بیش از پیش بیدار می‌کند و درست به‌ محض رسیدن به  بالای این دژ به ابهت قلعه‌ی باصلابت بابک می‌توان پی برد . این قلعه  با موقعیت خیره‌کننده‌ای که در میان انبوهی از کوه‌ها و دره‌ها دارد، مثال بارزی از هوشمندی معماری ۱۲۰۰ سال پیش به حساب می‌آید . اگر شانس با شما یار باشد در سفر به این منطقه  و نم‌نم باران همراهی‌تان کند خاطره این مسیر زیبا  برایتان دوچندان خواهد شد.

 

جاذبه های گردشگری ایران

قلعه بابک

 

۳- کتیبه بیستون  استان کرمانشاه:

 

در استان کرمانشاه یادگاری‌های باستانی زیادی به چشم می‌خورد که برجسته‌ترین آن‌ها کتیبه بیستون داریوش کبیر است،  هفتمین سنگ نگاره ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو  که در ارتفاع ۸۰ متری از پای کوه بر دل صخره نگاشته شده ست . عظمت این مجموعه در هیچ جمله‌ی نمی‌گنجد و باید برای درک ابهت آن  به ۳۵ کیلومتری کرمانشاه رفت و از نزدیک با این مجموعه دیدار کرد. جایی که داریوش کبیر می‌گوید: تو که از این پس این نبشته را که من نوشتم یا این پیکرها را ببینی، مبادا که آن‌ها را تباه سازی؛ تا هنگامی که توانا هستی آن‌ها را نگاه دار.

 

جاذبه های گردشگری ایران

بیستون

 

۴- میدان نقش‌جهان- استان اصفهان:

 

اصفهان در دل خود مجموعه‌ی بی‌پایان از بناهای تاریخی را دارد . تجربه پرسه زدن در بعضی کوچه‌ها و خیابان‌هایش، نوشیدن چای در خانه‌های قدیمی، حال و هوایی خاص شبیه به گذر در تاریخ را در ذهن هر گردشگری تداعی می‌کند . پس بی‌دلیل نیست که به گل سرسبد شهرهای ایران ملقب بشود و البته میدان نقش‌جهان به لطف بناها و معماری‌های بی‌مثالش شاید به تنهایی بتواند حجم زیادی از  این تعریف را به دوش بکشد . این میدان که شاهکار دوره اوج هنر و معماری اسلامی عصر صفوی است، گردشگران را غرق در لذت می‌کند:  مسجد امام  با تلفیق چشم‌نواز  رنگ آبی فیروزه‌ای، مسجد شیخ لطف‌الله با کاشی‌کاری‌های ظریفش و کاخ عالی‌قاپو، عمارتی رفیع برای داشتن چشم‌اندازی بر زیباترین میدان تاریخی جهان از نمونه‌های  تاریخی این شهر شگفت‌انگیز است.

 

جاذبه های گردشگری ایران

میدان نقش جهان اصفهان

 

۵- ماسال- استان گیلان:  

 

پناه بردن به دامن طبیعت و دور شدن از دنیای شلوغ و پراسترس امروزی جزو بهترین گزینه‌ها برای تعطیلات چند روزه  خواهد بود و ماسال در کنار کوه‌های تالش استان گیلان یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران است. تا چشم کار می‌کند  این سرزمین بکر با مراتع سرسبز و انبوه احاطه‌شده است که زیبایی‌ها و ناشناخته‌هایی مانند آبشار،  غارهای قدیمی و همین‌طور محل شهادت میرزا کوچک جان در دل خود جای داده است . ماسال از جمله جاهایی است که خاطره آن هیچ‌گاه از روح و ذهنمان پاک نمی‌شود.

 

جاذبه های گردشگری ایران

ماسال

 

۶- باغ شازده- استان کرمان:

 

در دل شهر کویری ماهان،  باغ شازده،  زیباترین و بزرگ‌ترین باغ ایرانی با معماری منحصر به فرد و هوشمندانه همچون نگینی می‌درخشد  که نمادی از ذکاوت معماران سرزمینمان است. حضور باغی با درختان سر به فلک کشیده، جریان آب و سیستم‌های آب‌رسانی هوشمندانه  در کویر، نه تنها تمامی معادلات ذهنی را به هم میزند بلکه باعث حیرت و شگفتی همگان می‌شود. بازدید از این باغ باشکوه،  بدون شک روز پرطراوتی را در استان گرم کرمان با مردمان خونگرم و مهمان‌نواز  برایتان رقم خواهد زد.

 

جاذبه های گردشگری ایران

باغ شازده ماهان

 

۷- کندوان- آذربایجان شرقی:

 

روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای در دنیاست که زندگی در آن جریان دارد  . این روستا که در معماری آن از هیچ چیزی غیر از سنگ و صخره استفاده نشده نمونه‌ی بارزی از روستاهای دستکند به حساب می‌رود. کندوان در دامنه کوه‌های زیبای سهند قرار دارد و مرتع‌های سرسبزی را در خود جای داده است و با آب و هوای بسیار خوبی که دارد می‌تواند یکی از مقاصد خاص سفری چند روزه به حساب آید، ضمن اینکه  امکان اسکان در این خانه‌های صخره‌ی مخروطی هم امکان‌پذیر است .

شک نکنید که با خرید سوغاتی -در راستای حمایت از مردمان زحمتکش‌های این منطقه- ارزشمندترین هدیه که یک لبخند رضایت خواهد بود را از خود به‌جای خواهید گذاشت.

 

 

جاذبه های گردشگری ایران

روستای کندوان

 

۸- تخت جمشید- استان فارس:

 

در این مقاله تلاش کردیم به زیبایی‌های ایران که شاید کم لطفی روزگار شامل حالشان شده بپردازیم و لیستی متفاوت‌تر معرفی کنیم ولی مگر می‌شود راجع به ایران و جاذبه‌ای آن صحبتی به میان بیاوریم و یادی از بزرگ‌ترین، باعظمت‌ترین و در عین حال زیباترین بنای موجود در سرزمینمان نکنیم؟!

راجع به مجموعه عظیم تخت جمشید همین را بس که انگیزه‌ی اصلی صد در صد گردشگران خارجی از دیدن ایران، دیدن شکوه و اقتدار این مجموعه است و بدون اقرار خاطره سفر ایران برای همگان با پرسپولیس رقم خواهد خورد. کافیست قدم در این مجموعه بزرگ بگذاریم  جایی که روزگاری امین ترین رهبران گام برمی‌داشتند.

 

جاذبه های گردشگری ایران

تخت جمشید

 

۹- غار علیصدر- استان همدان:

 

یکی از دیدنی‌های استان همدان غار علیصدر است که از خوش منظره ترین و  نادرترین غارهای آبی دنیاست. بازدید از این جاذبه که لقب طولانی‌ترین غار دنیا را هم از آن خود کرده،  با قایقرانی امکان‌پذیر است . این غار زمانی پناهگاه انسان‌های اولیه بوده است. در طول بازدید از این غار  علاوه بر قندیل‌های زیبای آهکی موجود و سکوت دلپذیر غار، می‌توان از دیدن  نقش و نگارهایی که از زمان‌های قدیم بر روی دیواره‌های آهکی  به یادگار مانده نیز  لذت برد.

 

جاذبه های گردشگری ایران

غار علیصدر

۱۰- استان یزد:

 

انتخاب یکی از جاذبه‌های استان یزد برای معرفی، کم لطفی در مورد بقیه آثار این منطقه می‌باشد؛ بنابراین در اینجا از یزد که یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای خشتی جهان است یاد می‌کنیم. این شهر کویری زادگاه معماری آب و باد و قنات است  و در سال ۱۳۹۶ با ثبت در لیست آثار جهانی یونسکو  افتخار عنوان نخستین شهر تاریخی ایران  را از آن خود کرد.

از میدان امیر چخماق و موزه آب و زورخانه‌ها و چشیدن شیرینی‌های خوشمزه این شهر گرفته تا بازدید از برج سکوت، آتشکده زیبای زرتشتیان و باغ دولت آباد بی‌شک همه‌ی این جاذبه‌ها دست در دست هم می‌دهند که یکی از خاطره انگیز ترین سفرهایتان را رقم بزنند. ا گر به شهر یزد سفر می‌کنید و فرصت کافی در اختیاردارید دیدن از شهرهای اطراف یزد را از دست ندهید . شهرستان‌هایی چون تفت، اردکان، میبد، بافق، ابرکوه و مهریز شهرستان‌هایی هستند که در اطراف یزد، گشت و گذار در آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

جاذبه های گردشگری ایران

6 ایده برتر هدیه سفر ، طبق گفته مسافران مکرر

در این ماه،CDC سفر برای افرادی که کاملاً واکسینه شده اند را بی خطر می داند ، به این معنی که دوست شما با هواپیما به زودی به همه لذت های سفر باز می گردد-و به یاد لحظات کمتر پر زرق و برق نشستن روی صندلی وسط در طول یک پرواز شبانه یا چمدان دستی خود را در ایستگاه شلوغ قطار می کشند. با این حال ، با وسایل مناسب سفر می توان از این مشکلات سفر جلوگیری کرد. به همین دلیل است که بهترین هدایای مسافرتی اغلب کاربردی ترین موارد هستند ، از مواردی که باعث می شوند این پرواز طولانی مدت کمی کمتر طول بکشد تا مواردی که یک مسافرت نامحدود را کمی راحت تر می کند. 

اگر قبلاً به دوست جهانگرد خود ماسک چشم  یا جلد پاسپورت چرمی زیبا داده اید ، نگران نباشید: لیست زیر دارای بیش از 50 هدیه برای افرادی است که مسافران توصیه می کنند ، از جمله مهاجران ، مهمانداران پرواز ، نویسندگان سفر ، وبلاگ نویسان سفر ، آژانس های مسافرتی ، زوج هایی که با هم سفر می کنند و یک مشاور که هفته ای چند بار برای کار پرواز می کند. ما همچنین تعدادی از محصولات مسافرتی مورد علاقه خود را که در اینجا کشف کرده ایم در Strategist اضافه کردیم.


سواری خواب آلود


برای کسانی که در تلاش برای یافتن یک موقعیت خواب راحت در حالی که در کلاس اکونومی تنگ هستند ، نویسنده ما را به این زنجیر پای دوست دار هواپیما به نام Sleepy Ride راهنمایی کرد: "زیرپایی به طول 21 اینچ و عرض 7 اینچ ساخته شده است. از فوم حافظه مخملی ، اما به اندازه ای صاف است که می توان آن را در کیف کوچکی که داخل کوله پشتی خود قرار داده ام ، مرتب کرد. تسمه ها قابل تنظیم هستند و دور میز سینی روبروی شما قرار می گیرند ، به طوری که تبدیل به یک تالاب می شود و با حرکت هواپیما به آرامی تکان می خورد. " نه تنها باعث راحتی بیشتر صندلی شما می شود ، بلکه از تورم مچ پا و پا نیز جلوگیری می کند.



بطری آب 

جنیفر نورس ، مهماندار هواپیما می گوید: "من یک هیدرو فلاسک را توصیه می کنم تا بتوانید از پرداخت هزینه های سنگین آب در فرودگاه اجتناب کنید و هر زمان که امنیت را پشت سر گذاشتید ، در هر مکانی دوباره پر کنید." Hydro Flask همچنین یک بطری آب مورد علاقه مدیر استراتژیست Maxine Builder است که می گوید "این بطری آب به همان اندازه خوب است که همه می گویند".


کیف لوازم ضروری


یکی دیگر از گزینه های حمل کیف: این یکی از، مورد علاقه های  نویسنده و ویراستار مستقل Kristin Corpuz است. "من دوست دارم که دو طرفه باشد ، بنابراین می توانم محصولاتم را در صورت نیاز جدا کنم. و اگرچه بسیار کوچک است و می تواند به راحتی در کوله پشتی یا وسایل دستی دیگر بچرخد ، اما در واقع یک تن مناسب دارد. " همچنین دارای یک آینه است که به گفته وی ، یک امتیاز بزرگ است.


مترجم صدا 

اگرچه  فکر می کنید این دستگاه چیزی است که هر مسافری از آن قدردانی می کند ، اما اگر به مکانی که به آن زبان صحبت نمی کنید سفر می کنید ، بسیار مفید است. او می گوید: "این یک وسیله ترجمه دو طرفه مفید است که در کیف شما جا می گیرد و راهی عالی برای غلبه بر موانع زبانی است." شما می توانید مستقیماً به زبان مادری خود با آن صحبت کنید ، و به طور خودکار کلمات شما را به یکی از 82 زبانی که با آن سازگار است ترجمه می کند ، که برای مکالمه بسیار مناسب است. اگر تنها هستید و به کمک نیاز دارید ، دوربین Pocketalk می تواند متن را ترجمه کند تا بتوانید علائم یا منوهای رستوران را بخوانید.


پاوربانک

در همین راستا ، مشاور ویکرم سائینی (که ماهانه چندین بار برای کار پرواز می کند) ، یک شارژر قابل حمل را پیشنهاد می کند. سائینی می گوید: "در حالی که این روزها هواپیماهای بیشتری خروجی شارژ ارائه می دهند ، مقدار قابل توجهی ، به ویژه هواپیماهای منطقه ای یا مسافت های کوتاه ، این کار را نمی کند." "دستگاه های شارژ قابل حمل نیز می توانند هنگام سفر به خارج از کشور و بدون آداپتور یا حتی کوله پشتی مفید باشند." این مدل پیشرو اوست ، که به گفته وی معمولاً می تواند 5-6 بار شارژ کامل آیفون را قبل از نیاز به شارژ مجدد تأمین کند. ما قبلاً در مورد شارژرهای قابل حمل آنکر از ژاکلین نواک کمدین شنیده بودیم ، او به ما گفت که افزودن یک شارژر آنکر به زندگی او "بسیار بزرگ بوده است".


ترازو دیجیتال آویزان 

آژانس مسافرتی برایان  یک پیشنهاد هدیه عملی دیگر دارد: ترازوی چمدان آویزان. او می گوید این یک "نجات دهنده" برای سفر است و ما موافقیم که برای کسانی که همیشه نگران هستند که آیا بسته بندی این مجموعه کفش اضافی ، چمدان چک شده آنها را از محدودیت وزن بیشتر می کند ، مفید است. L’Heureux مقیاس را به خود هدیه داده است و به ما می گوید: "من آن را در یک سبد هدیه با مکعب های چمدان ، نگهدارنده گذرنامه و برچسب چمدان گذاشتم." در حالی که او نام تجاری ترجیحی ترازوی چمدان آویزان نکرده است ، این مورد بیش از 6000 نظر آمازون دریافت کرده است که اکثریت آنها پنج ستاره هستند








۱۰ نکته برای داشتن یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون‌به‌صرفه

سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه


با پایان تابستان، افراد بسیاری پس از وقفه‌های کوتاه و بلند در کار و درس به زندگی روزمره‌شان برمی‌گردند. اگر به هر دلیلی تابستان قادر به سفرکردن نبوده‌اید، دلیل نمی‌شود که لزوما بخواهید تا عید یا تابستان سال آینده منتظر بمانید. پاییز هم می‌تواند فرصت ایدئالی برای سفرکردن باشد. مقاصد سفر و گردشگری داخلی و خارجی در این فصل از همیشه خلوت‌تر می‌شوند و علاوه بر اینکه می‌توانید با آرامش خاطر بیشتری سفر کنید، هزینه‌های سفرتان هم نسبتا کمتر خواهد شد. اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید تا با سفر در این فصل دل‌نشین اوقات خوشی برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید، در ادامهٔ این مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم از نکاتی صحبت کنیم که سفرتان را مقرون‌به‌صرفه می‌کنند و از هزینه‌های آن کم می‌کنند.

۱۰ نکته برای کاهش هزینه‌های سفر

۱. پیداکردن جایگزینی به‌جای اقامت در هتل

انتخاب محل اقامت در شهر یا کشوری که به آن سفر می‌کنید، نقش بسزایی در مجموع هزینه‌های سفر دارد. اگر احساس می‌کنید رزرو هتل خیلی برای‌تان گران تمام می‌شود، به‌دنبال جایگزینی برای آن بگردید. مثلا می‌توانید برای چند شب اقامت، سوئیت کوچکی اجاره کنید یا در مسافرخانه‌ها اتاق بگیرید.

جایگزینی برای اقامت در هتل-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می‌توانند با جابه‌جایی خانه با کسی از کشور مقصد، هزینه‌های محل اقامت را تا حدود زیادی کمتر کنند. روال کار به این صورت است که نخست در یکی از وب‌سایت‌های معتبر مربوط به این کار ثبت‌نام می‌کنید؛ آنگاه کسی را از کشور مقصد پیدا می‌کنید که قصد سفر به ایران را داشته باشد و از همان طریق وب‌سایت با او ارتباط برقرار می‌کنید. این روش به کمی برنامه ریزی و حوصله نیاز دارد و هزینهٔ مختصری هم بابت عضویت در وب‌سایت‌های یادشده باید پرداخت کنید (اشتراک سالانه).

۲. صرفه‌جویی در هزینه‌های غذا و خوراک

هزینه‌های غذا و خوراک-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

وقتی برای گذراندن تعطیلات به سفر می‌روید، اگر بخواهید تمام وعده‌های غذایی را در رستوران‌ها صرف کنید، به‌سادگی کنترل هزینه‌ها را از دست می‌دهید. برای آنکه گرفتار این معضل نشوید، سعی کنید هتلی را رزرو کنید که دست‌کم وعده صبحانه را به‌رایگان در اختیارتان بگذارد. همچنین، می‌توانید به‌فکر گرفتن جایی باشید که آشپزخانه دارد تا خودتان در آن آشپزی کنید.

اگر هم قادر به انجام‌دادن این کارها نبودید، الزامی نیست که به رستوران بروید؛ با خوراکی‌های ساده‌ای مثل چند قرص نان، کنسروها، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پنیر و میوه هم می‌توانید تا چند روز صبحانه یا ناهار مختصری داشته باشید. مثلا می‌توانید از اجاق‌های مسافرتی برای گرم‌کردن غذا استفاده کنید؛ همین‌طور می‌توانید به‌کمک منقل‌های مسافرتی، سیب‌زمینی، سوسیس یا گوشت (قرمز، مرغ، ماهی) را کباب کنید و به‌عنوان یک وعده غذایی خوشمزه نوش‌جان کنید.

راهکار دیگر هم استفاده از غذای مقرون‌به‌صرفه‌تر فست‌فودها و دکه‌های ساندویچ‌فروشی است. فقط اگر از این غذاها استفاده می‌کنید، به‌دنبال جایی باشید که موارد نظافتی را کاملا رعایت می‌کند.

در بعضی از رستوران‌ها هم وعده ناهار در مقایسه با شام ارزان‌تر درمی‌آید. اگر قصد دارید در رستوران غذا بخورید، تا جای ممکن آن را محدود به همین یک وعده کنید.

۳. مراقب هزینه‌های پنهانی باشید

هزینه‌های پنهانی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

نکته اول اینکه لزومی ندارد حتما با هواپیما سفر کنید. اگر مقصد شما با سفرهای زمینی یا دریایی ارزان‌تر می‌شود، بد نیست یکی از این روش‌ها را امتحان کنید. علاوه‌براین شاید بتوانید با خودروی شخصی‌تان سفر کنید که خیلی وقت‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر و البته لذت‌بخش است. با این حال، اگر استفاده از هواپیما را برای سفرکردن انتخاب می‌کنید، لازم است چند نکته را برای کاهش برخی از هزینه‌های پنهان سفرتان بدانید. در این قسمت برخی از آنها را توضیح داده‌ایم.

پیش از آنکه برای خرید بلیت و انتخاب شرکت هواپیمایی اقدام کنید، از هزینه‌های حمل بار آنها کسب اطلاع کنید. در حالت معمول، اجازه دارید حدودا بین ۵ تا ۷ کیلوگرم بار دستی همراه داشته باشید و تا سقف ۴۰ کیلوگرم یا بیشتر بار همراه ببرید. هزینه اضافه‌بار هم معمولا به‌ازای هر کیلوگرم، ۱ درصد کل هزینه پرداختی برای بلیت است.

اگر قرار است بار زیادی همراه داشته باشید، شرکتی را انتخاب کنید که هزینه کمتری بابت اضافه‌بار دریافت می‌کند؛ در غیر این صورت، بدون اینکه متوجه موضوع بشوید، هزینه قابل‌ملاحظه‌ای بابت حمل بار پرداخت می‌کنید.

درباره هتل محل اقامت در کشور یا شهر مقصد هم مسئله به همین صورت است. پیش از رزرو هتل، راجع‌به قیمت‌ها و هزینه‌های اضافی‌ای مانند هزینه پارکینگ، اینترنت وای‌فای و صبحانه به‌طور کامل تحقیق کنید و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

۴. انتخاب معقول مقاصد سفر

حالا که دارید برای سفر هزینه می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید به چند شهر مختلف سر بزنید. این کار لزوما هوشمندانه‌ترین انتخاب نیست.

دو ایراد اساسی به این کار وارد است: اول آنکه به‌خاطر محدودبودن زمان، به عجله و تکاپو خواهید افتاد که بتوانید به تمامی مقاصد درنظرگرفته‌شده سر بزنید و تا حدودی آرامش‌خاطرتان سلب می‌شود؛ در کنار این مسئله هزینه‌های اضافی بابت بلیت قطار، هواپیما، سوخت خودرو و … هم به مجموع هزینه‌های سفرتان افزوده می‌شود.

اینها در حالی است که زمان قابل‌توجهی از سفرتان هم در راه‌ها تلف می‌شود.

بهتر است به یکی دو مقصد اکتفا کنید تا بتوانید در کمال آرامش‌خاطر از سفرتان لذت ببرید. اگر هم می‌خواهید به چند شهر سر بزنید، از همین حالا برنامه‌ای بریزید تا گزینه‌های‌تان در مسیر یکدیگر باشند و برای سرزدن به آنها مجبور نباشید از مسیر اصلی فاصلهٔ چندانی بگیرید.

۵. هنگام صرفه‌جویی در هزینه‌ها احتیاط کنید

بنا را بر آن گذاشته‌ایم که تا جای ممکن، سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید؛ اما اگر در این صرفه‌جویی‌ها زیاده‌روی کنید، ممکن است جای دیگری مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شوید.

مثلا ممکن است با رزرو لحظه‌آخری صندلی‌های خالی‌ماندهٔ هواپیما از این بابت سود کنید؛ اما از سوی دیگر وقتی به مقصدتان برسید، مجبور به پرداخت هزینه قابل‌توجهی برای هتل محل اقامت خواهید شد، چراکه ازقبل رزرو نکرده‌اید.

اگر هم برای بیمهٔ مسافرتی هزینه نکرده باشید، خدای‌ناکرده اگر حادثه‌ای در طول سفر پیش بیاید، مجبور به پرداخت هزینهٔ سنگینی برای خدمات درمانی و … خواهید شد. این مشکل تمام صرفه‌جویی‌های قبلی را به باد می‌دهد.

۶. اهمیت تصمیم‌گیری‌های تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر

هرچه تصمیم‌‌های‌تان بیشتر تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر باشد، امکان مقرون‌به‌صرفه‌شدن سفر و صرفه جویی هم بیشتر می‌شود.

این مسئله به‌ویژه درباره تاریخ و ساعاتی صدق می‌کند که برای سفرتان انتخاب می‌کنید، همین‌طور درباره انتخاب فرودگاه‌های مبدأ و مقصد.

مثلا اگر حاضر باشید ساعت پروازتان را ۶:۳۰ صبح تعیین کنند که معمولا خلوت‌تر است و یا به‌جای روزهای تعطیل، سه‌شنبه یا چهارشنبه را برای پرواز انتخاب کنید، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش هزینه بلیت خواهید گذاشت.

این انعطاف‌پذیری تصمیم گیری درباره محل اقامت در شهر یا کشور مقصدتان هم صدق می‌کند. تا جای ممکن سعی کنید اصراری بر گرفتن هتل یا مکانی بخصوص نداشته باشید و مکانی را انتخاب کنید که مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۷. ثبت‌نام برای کسب اطلاع از کاهش قیمت بلیت‌های هواپیما

اگر قصد سفر به کشوری خارجی را دارید، در وب‌سایت شرکت هواپیمایی موردنظرتان ثبت‌نام کنید تا در صورت کاهش قیمت بلیت موردنظرتان به شما اطلاع‌رسانی کنند.

در حال حاضر، اوضاع به‌گونه‌ای شده است که نمی‌توان روز یا ساعت مشخصی را برای این کاهش قیمت‌ها پیش‌بینی کرد؛ به این معنا که هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. پس بهتر است در اسرع وقت از این مسئله آگاه شوید.

نباید فراموش کنیم که این قیمت‌ها طی روندی منظم بالا و پایین می‌شوند؛ پس اگر با پایین‌آمدن قیمت‌ها سریع اقدام کنید، می‌توانید از این حیث صرفه‌جویی کنید.

۸. ازقبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

اگر می‌خواهید سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، بهتر است به‌جای تصمیم‌های ناگهانی ازقبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

با این کار علاوه بر اینکه از همین حالا برای جاذبه های گردشگری محبوب جا رزرو می‌کنید، در مقایسه با کسانی که دیرتر اقدام می‌کنند، مجبور به پرداخت هزینه کمتری هم خواهید شد.

اگر قصد دارید به شهرهای داخلی ایران سفر کنید، ۲ تا ۴ هفته پیش از موعد سفر، برنامه‌ریزی کنید. اگر هم قصد سفر به خارج کشور را دارید، در حالت ایدئال بهتر است از ۳ تا ۴ ماه قبل از سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید. این اقدام زودتر از موعد باعث می‌شود بلیت‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌تری گیرتان بیاید.

به‌فرض اگر قصدِ گذراندن تعطیلات در کشورهای اروپایی را داشته باشید، از نیمه دوم شهریورماه تا اوایل مهرماه برای رزرو بلیت اقدام کنید. در این صورت، هزینه بلیت‌تان به شهرهایی مثل پاریس، رُم یا مونیخ تا حدود ۴۰ درصد کمتر خواهد شد.

البته اینها همه در حالی است که عجله نداشته باشید و بتوانید اواخر پاییز یا اوایل زمستان سفر کنید. در غیر این صورت، بهتر است به‌فکر کاهش هزینه‌های بخش‌های دیگر باشید.

۹. به‌جای یک بلیت دوطرفه، دو بلیت یک‌طرفه بخرید

این هم راهکار دیگری برای مدیریت هزینه است؛ البته این راهکار درباره برخی شرکت‌های هواپیمایی صدق می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرواز به برخی شهرها و کشورها با دو بلیت یک‌طرفه می‌تواند در مقایسه با یک بلیت دوطرفه تا ۲۲ درصد کمتر برای‌تان هزینه داشته باشد.

۱۰. سفر به شهرهای رؤیاییِ اروپایی در پاییز

شهرهای رؤیایی اروپایی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

اگر همیشه رؤیای از نزدیک‌ دیدن برج ایفل یا قدم‌زدن شبانه در خیابان‌های لندن را در سر می‌پرورانده‌اید و به‌خاطر هزینه‌های سرسام‌آور سفر به این شهرها پا پس می‌کشیده‌اید، حالا بهترین فرصت برای اقدام عملی است. پاییز که از راه می‌رسد، تعداد گردشگران برخی شهرهای اروپایی مثل پاریس و لندن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. مسئولان این شهرها هم برای جذب مسافران خارجی هزینه‌ها را کمتر می‌کنند.

چند پیشنهاد مقرون‌به‌صرفه برای سفرهای داخلی و خارجی در پاییز

در این بخش از مطلب به‌طور مختصر تعدادی از شهرهای داخلی و کشورهای خارجی را معرفی می‌کنیم که سفر به آنها در پاییز، از لحاظ هزینه‌ها در مقایسه با فصل‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۱. سری‌لانکا

با افزایش روزبه‌روز محبوبیت کشورهای جنوب‌شرق آسیا و هند، معمولا از کشورهایی که کمتر نامی از آنها برده می‌شود غافل می‌مانیم، مثل همین سری‌لانکا؛ حال آنکه با سفر پاییزه به این کشور، علاوه بر رقم‌زدن اوقاتی خوش برای خود و عزیزان‌تان، می‌توانید سفری مقرون‌به‌صرفه بروید.

سرتاسر این کشور پر است از منظره‌های زیبا. برای بازدید از آنها، هم می‌توانید تا مقصد موردنظر پیاده‌روی کنید و هم آنکه از قطارهای ارزان‌قیمت داخلی استفاده کنید. راهکار دیگر این است که به گروه‌های کوچک کوهنوردی در این کشور بپیوندید: همراهی با آنها فرصت بازدید از نقاط مختلف کشور را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، مضاف بر اینکه از لحاظ هزینه‌ها هم بسیار به‌صرفه است. نکتهٔ آخر که سفر به این کشور در فصل پاییز را مقرون‌به‌صرفه می‌کند، قیمت مناسب هتل و نیز سیاست‌های جدید دولت این کشور برای کاهش قیمت بلیت هواپیماهای پروازهای خارجی است.

۲. کامبوج

در گذشته، کامبوج ارزان‌قیمت‌ترین مقصد سفر در جنوب‌شرق آسیا بود. امروزه سفر به کامبوج در مقایسه با گذشته چندان هم ارزان نیست؛ اما باز هم در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش مثل تایلند، انتخابی عالی و مقرون‌به‌صرفه برای کسانی است که قصد دارند دو یا سه هفته‌ای را در کشوری خارجی بگذرانند. سواحل زیبا و جنگل‌های انبوه ازجمله جاذبه‌های طبیعی گردشگری این کشور است.

۳. کشورهای اروپای شرقی

سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

منظور کشورهایی است که تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هنوز تحت سیطرهٔ آن بودند. کافی است کمی از کشورهای پرزرق‌وبرق نواحی غربی و مرکزی قارهٔ اروپا فاصله بگیرید و وارد کشورهایی شوید که پول رایج‌شان یورو نیست: کشورهایی مثل جمهوری چک، مجارستان، رومانی، بلغارستان، اسلواکی، آلبانی و گرجستان. در این کشورها برای اجارهٔ اتاق به‌همراه صبحانه، بیشتر از روزی ۱۰ دلار پرداخت نمی‌کنید. کشورهای اروپای شرقی ازلحاظ قیمت خوردوخوراک و سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

۴. سفری مقرون‌به‌صرفه به کیش در پاییز

همان‌طور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، به‌واسطهٔ پایان تعطیلات، سفر به جزیره‌های پرطرفدار کیش و قشم در پاییز تا حدودی از تب‌وتاب می‌افتد. نظر به این مسئله، بسیاری از تورهای داخلی و گردشگری فعال در این نقاط، پیشنهادهای مقرون‌به‌صرفه‌تری برای مسافران در نظر می‌گیرند. با جست‌وجو در سایت‌های مربوطه و کسب اطلاع از تورهای لحظه‌آخری می‌توانید از این تخفیف‌ها استفاده کنید. نکتهٔ دیگری که سفر به کیش در پاییز را به انتخابی ایدئال تبدیل می‌کند، آب‌وهوای مناسب و معتدل آن در پاییز و جشنواره‌هایی است که مراکز مختلف برگزار می‌کنند. همۀ این امتیازها می‌توانند در رقم‌زدن سفری خاطره‌انگیز نقش داشته باشند.

۵. سفر به مناطق کویری و شمال ایران در پاییز

این هم انتخاب مقرون‌به‌صرفهٔ دیگری است که برای سفر در پاییز، پیش‌رو دارید. با سفر به جنگل‌ها و گردنه‌های شمالی ایران در پاییز، در نقاطی بخصوص امکان چادرزدن خواهید داشت و از پرداخت هزینه بابت هتل یا اقامتگاه بی‌نیاز می‌شوید؛ به‌علاوه، می‌توانید از اجارهٔ چندشبهٔ کلبه‌های جنگلی هم بهره بگیرید که در مقایسه با هتل به‌صرفه‌تر هستند. از سوی دیگر هم می‌توانید مسیر سفر را به‌سمت شهرهایی مانند اصفهان، یزد و کرمان تغییر دهید و به مناطق کویری اطراف این شهرها بروید. با پرداخت هزینه‌ای اندک بابت ورودی می‌توانید در مناطق کویری چادر بزنید و شب‌ها را در این نقاط به‌یادماندنی سر کنید.

کلام آخر

افراد بسیاری هستند که برای داشتن سفر ارزان و مقرون‌به‌صرفه چنین اشتباهی می‌کنند: جست‌وجو به‌دنبال قیمت‌ها و هزینه‌های ایدئال. به‌جای پیش‌گرفتن این رویکرد توصیه می‌شود مبلغی را که برای سفرتان کنار گذاشته‌اید در ذهن داشته باشید و با توجه به آن، به‌گونه‌ای برای رزرو بلیت و هزینه‌های دیگر تصمیم‌گیری کنید که معقول باشد تا ازلحاظ مالی چندان تحت‌فشار قرار نگیرید. قیمت‌ها هم مدام بالا و پایین می‌شوند؛ پس اگر بلیت یا اقامتگاهی با قیمت مناسب دیدید، برای رزرو آن تعلل نکنید؛ چون در این صورت احتمالا بعدا پشیمان خواهید شد.

پیش از سفرتان هم حتما تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، معاینه فنیِ کلی انجام بدهید. همچنین، اقلام ضروری‌ای مثل کیف کمک‌های اولیه را به همراه داشته باشید. خانه را هم به یکی از همسایه‌ها بسپارید و مراقب باشید چه کسانی را از سفرتان آگاه می‌کنید. سفرکردن در پاییز می‌تواند تجربه‌ای دل‌پذیر و آرامش‌بخش برای شما و عزیزان‌تان به ارمغان بیاورد؛ پس بهتر است درخصوص این مواردِ ایمنی هم احتیاط کنید تا در حین سفر نگرانی‌ای نداشته باشید.